25 januari 2006
 

Mazda 6 (2002 - 2008)

Vernieuwde Mazda6 nu ook als MPS

25 januari 2006 | De Mazda6 MPS is vanaf nu in Nederland en de rest van Europa leverbaar. Met de Mazda6 MPS begeeft het Japanse merk zich in de groeiende markt voor snelle sedans. Met zijn 2.3 DISI turbobenzinemotor, Active Torque Split vierwielaandrijving en aangepaste chassis, claimt de Mazda6 MPS rijplezier in de overtreffende trap.

De nieuwe viercilinder benzinemotor van Mazda ontleent zijn vermogen aan directe inspuiting en turbolading. De motor levert een maximumvermogen van 191 kW/260 pk bij 5.500 t/min en produceert zijn maximumkoppel van 380 Nm bij 3.000 t/min. Dit vermogen stuwt de Mazda6 MPS van 0 tot 100 km/u in 6,6 seconden en geeft de auto een topsnelheid van 240 km/u. Deze prestaties zijn gekoppeld aan een gecombineerd brandstofverbruik van 10,2 liter per 100 km.

Mazda 6 (2002 - 2008)

Afhankelijk van het wegdek en de rijomstandigheden, brengt de Active Torque Split vierwielaandrijving van de Mazda6 MPS maximaal 50% van het motorvermogen op de achterwielen over. De elektronisch gestuurde, actieve elektromagnetische koppeling van dit systeem gebruikt gegevens over de stuuruitslag, het giermoment, dwarskrachten en motorstatus om het vermogen over de voor- en achterwielen te verdelen. Het systeem kent drie verschillende standen voor vierwielaandrijving die automatisch door de motorregelmodule worden gekozen zodat de bestuurder zich op het verkeer kan concentreren: 'Normal', 'Sport' en 'Stability'. De laatst wordt gebruikt op gladde ondergronden.

Carrosserie en chassis werden plaatselijk versterkt om het grotere vermogen van de Mazda6 MPS aan te kunnen. Dankzij deze aanpassingen is de carrosserie van de MPS 50 % stijver dan die van de standaard Mazda6. In aanvulling daarop stelden de technici van de Mazdaspeed autosportdivisie het onderstel van de MPS sportiever af. De voorwielophanging is van het double-wishbone type en de achterwielophanging bestaat uit een multilink-systeem. De ophanging is rondom voorzien van stuggere dempers, stijvere schroefveren en dikkere stabilisatorstangen. De grote 18-inch wielen doen de grotere remschijven van het aangepaste remsysteem goed tot hun recht komen.

Mazda 6 (2002 - 2008)

Aanpassingen aan het exterieur en het interieur spelen in op het sportieve karakter van de nieuwe Mazda6 MPS. Zo geven de verhoging in de motorkap, de grote luchtinlaat, de achterbumper met geintegreerde uitlaten en de discrete achterspoiler de MPS een onmiskenbaar sportieve uitstraling. De uitstraling van het exterieur wordt in het interieur van de Mazda6 MPS weerspiegeld door de toepassing van speciale materialen. Tot de meest opvallende kenmerken behoren de snelheidsmeter die tot 280 km/u aangeeft, een driespaaks met leer bekleed stuurwiel, semi-kuipstoelen voorin, een lederen pookknop en aluminium pedalen met rubberen noppen. In het interieur van het sportieve vlaggenschip uit de Mazda6-serie zijn ook de detailwijzigingen van de Mazda6 facelift uit de zomer van 2005 overgenomen. Daartoe behoren bijvoorbeeld de dikkere armsteunen, de nieuwe verticale portiergrepen, de in donker titanium uitgevoerde middenconsole en de pianozwarte toetsen van de geluidsinstallatie.

De Mazda6 MPS in verkrijgbaar in één uitvoering en kost € 46.995,-. De klant kan als enige extra een elektrisch schuif-kanteldak bestellen.