19 januari 2006
 

Nissan X-Trail (2001 - 2007)

Nissan test X-Trail met brandstofcel

19 januari 2006 | Nissan werkt al geruime tijd aan de ontwikkeling van auto's met waterstofaandrijving. Onlangs introduceerde het Japanse merk een nieuw conceptmodel op basis van deze vooruitstrevende brandstofceltechniek: de X-Trail FCV. Dit model is in een vergevorderd ontwikkelingsstadium en zal vanaf februari op de openbare weg in Japan worden getest.

Ruim tien jaar geleden startte Nissan met de ontwikkeling van een Fuel Cell Vehicle, of FCV. Bij dit concept wordt waterstofgas in een brandstofcel omgezet in water, waarbij de vrijgekomen energie wordt benut voor de aandrijving van het voertuig. Nissan heeft de laatste jaren veel vooruitgang geboekt met deze techniek, zodat het Japanse merk onlangs een nieuwe auto met waterstofaandrijving kon introduceren.

Nissan X-Trail (2001 - 2007)

Deze nieuwe auto, de X-Trail FCV, is een SUV die wordt aangedreven door een 90 kW sterke brandstofcelunit. In tegenstelling tot de unit van het model uit 2003 is deze brandstofcelunit door Nissan zelf ontwikkeld. De unit is 60 procent kleiner dan die van zijn voorganger, maar werkt veel efficienter. Ondanks de compactere afmetingen levert de unit 40 procent meer vermogen. De topsnelheid van de nieuwe X-TRAIL FCV bedraagt 150km/uur, waarmee de auto 5 km/uur sneller is dan de oude FCV.

De waterstof wordt bij de X-TRAIL FCV opgeslagen in een hogedruktank, waarin een druk van 35 MPa heerst. De tankinhoud is met 15 procent verkleind, maar omdat de nieuwe brandstofcel efficienter werkt, is de actieradius toch met 20 kilometer toegenomen tot 370 kilometer. Wordt de druk nog verder opgevoerd tot 70 MPa, dan stijgt de actieradius met factor 1,4 tot 500 kilometer.