18 januari 2006
Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Mercedes presenteert vernieuwde SL

18 januari 2006 | De vernieuwde Mercedes-Benz SL-klasse zal zijn wereldprimeur beleven op de autotentoonstelling van Geneve eind februari. De roadster is op het gebied van techniek en design verbeterd. Ook de motoren, aandrijflijn en het onderstel zijn onder handen genomen. De SL-Klasse is er voortaan met nieuwe V6- en V8-motoren, evenals een nog krachtiger V12. Vanaf maart 2006 staat de SL in de showroom van de officiele Mercedes-Benz-dealers.

Met een maximaal vermogen van 285 kW/388 pk en een koppel van 530 Nm biedt de nieuw ontwikkelde V8-motor in de SL 500 wat men van een dergelijke sportwagen mag verwachten. Voor de sprint van 0 tot 100 km/h heeft de SL 500 5,4 seconden nodig (zijn voorganger 6,2). Ondanks de vermogenstoename van 26 procent is het gemiddelde brandstofverbruik gelijk gebleven: 12,2 liter per 100 kilometer.

Ook de zescilinder in de SL 350 is volledig nieuw. Ondanks een brandstofbesparing van meer dan een liter per 100 kilometer, geeft deze 200 kW/272 pk V6 er 11 procent meer vermogen dan zijn voorganger. Het gemiddelde verbruik is nu 10,3 liter per 100 kilometer. De SL 350 accelereert in 6,6 seconden van 0 tot 100 km/u, ruim een halve seconde sneller dan zijn voorganger. Het topmodel uit de S-klasse is de SL 600 met de V12 biturbo-motor. Het maximumvermogen en koppel namen toe tot respectievelijk 380 kW/517 pk en 830 Nm. Met deze krachtige twaalfcilinder sprint de SL 600 in krap 4,5 seconden van 0 tot 100 km/u (vorig model: 4,7).

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Alledrie de motoren uit de SL-klasse zijn uitgerust met een nieuw uitlaatsysteem: de motoren klinken hiermee zoals het een sportwagen betaamt, zonder opdringerig te worden tijdens lange ritten. Mercedes-Benz rust de V6- en V8-modellen standaard uit met de 7G-Tronic zeventraps automaat. De als optie leverbare 7G-Tronic Sport maakt in de handgeschakelde 'M'-modus 30 procent sneller schakelen mogelijk. Daarnaast is dit pakket voorzien van stuurschakeling zoals bekend uit de Formule 1.

Het ABC (Active Body Control) veringsysteem werd voor de vernieuwde SL-klasse verfijnd. Vergeleken met het voorgaande model werd het overhellen van de carrosserie bij sportief rijden met 60 procent verminderd. ABC is standaard op de SL 500 en SL 600 en als optie leverbaar voor de SL 350. De nieuwe stuurinrichting met variabele bekrachtiging werkt meer direct. Om het toegenomen vermogen van de SL 350 en SL 500 in toom te houden, werd bovendien het remsysteem verbeterd.

De carrosserie onderging slechts subtiele designwijzigingen. Opvallend zijn de drie grote luchtinlaten in de nieuwe voorbumper met een geprononceerde V-vorm en de mistlampen met chromen randen. Deze stylingelementen worden aangevuld met de nieuwe, matzilver gespoten grille met drie lamellen en chromen accenten. En profil springen direct de nieuwe lichtmetalen sportwielen in het oog. Nieuwe achterlichtunits met horizontale vlakverdeling en helder lampglas in rood en wit maken de uiterlijke restyling compleet.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

In het interieur van de SL-Klasse zijn bescheiden aanpassingen doorgevoerd. Opvallende stylingdetails zijn de klassieke meters in stopwatch-look in de nieuwe cockpit, het nieuwe digitale klokje en de afdekplaat van het ventilatierooster daarnaast, plus de nieuwe aluminium-look schakelaars voor de bediening van het vario-dak. De tweezitter kan in een handomdraai worden veranderd van een coupe in een roadster en omgekeerd. Het openen of sluiten van het vouwdak een glazen versie is als optie leverbaar neemt 16 seconden in beslag.

De verkoopprijzen van de SL-klasse in Nederland:

  • SL 350 € 119.600
  • SL 500 € 149.850
  • SL 600 € 201.150
  • SL 55 AMG € 192.750
  • SL 65 AMG € 300.750