17 januari 2006
Chevrolet Captiva

Chevrolet Captiva

Chevrolet Captiva debuteert in Geneve

17 januari 2006 | Met de compleet nieuwe Captiva breidt Chevrolet haar Europese productoffensief uit. De auto, die is afgestemd op Europese rijomstandigheden en de behoeften van Europese kopers, wordt leverbaar met een 150 pk sterke tweeliter common-rail diesel. Net als de benzineversies (2.4-liter viercilinder en 3.2-liter V6) claimt de turbodiesel dynamische rijprestaties. De Captiva is het eerste model binnen de productreeks van Chevrolet Europe dat leverbaar is met een elektronisch stabiliteitsysteem (ESP). Hij beleeft zijn debuut op de Autosalon van Geneve en staat vanaf juni in de Europese showrooms.

De Captiva kan vertrouwen op een ruim interieur waarin hoogkwalitatieve stoffen en materialen zijn verwerkt. De nieuwe, compacte SUV meet 4.639 x 1.849 x 1.726 mm (lxbxh) en heeft een wielbasis van 2.707 mm. Hij wordt leverbaar met zeven of vijf stoelen.

Chevrolet Captiva

Kopers kunnen kiezen uit voorwiel- en vierwielaangedreven uitvoeringen. Laatstgenoemde versies zijn voorzien van een Active-on-Demand vierwielaandrijving-systeem. Wanneer de rijomstandigheden daarom vragen wordt de aandrijving van de achteras ingeschakeld via een elektronisch bediende elektromagnetische koppeling om maximale tractie te garanderen. Het systeem werkt bovendien samen met het ESP en ABS, waardoor de voertuigcontrole en veiligheidsmarges voor de bestuurder worden vergroot. Het ESP-systeem is uitgerust met aanvullende functies als HBA (Hydraulic Brake Assist), HDC (Hill Descent Control) en ARP (Anti-Rollover Protection).

In eerste instantie zijn er drie dwarsgeplaatste motoren leverbaar voor de Captiva. Daartoe behoort de compleet nieuwe common-rail diesel die gezamenlijk door GM Daewoo Auto & Technology Company, GM Powertrain en VM Motori is ontwikkeld. In zijn eerste toepassing levert de zestienkleps krachtbron 110 kW (150 pk) bij 4.000 tpm en een maximum koppel van 310 Nm bij 2.000 tpm. Volgens de ECE-cyclus bedraagt het brandstofverbruik 8,1 liter per 100 kilometer. Het is de eerste toepassing van een nieuwe familie dieselkrachtbronnen die vanaf 2006 ook in andere Chevrolet-producten leverbaar wordt.

Chevrolet Captiva

De basismotor is een 2.4-liter DOHC viercilinder lijnmotor die 142 pk levert bij 5.200 tpm en een maximum koppel van 220 Nm bij 4.000 tpm. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Captiva 2.4 bedraagt 10,8 liter op 100 kilometer. De topversie, de 3.2-liter V6, is goed voor 225 pk bij 6.000 tpm, waarbij het maximum koppel van 302 Nm bij 3.500 omwentelingen wordt bereikt.

De wielophanging bestaat uit een McPherson veerpootconstructie aan de voorkant en een onafhankelijke vierpunts ontwerp achter. Geventileerde schijfremmen rondom zijn standaard. Viercilinderuitvoeringen zijn standaard uitgerust met 215/70 R16 banden en 6.5J x 16 inch wielen, terwijl de V6 op 235/60 R17 banden en 7.0 x 17 inch wielen staat.