11 september 2002
 

Peugeot

4 nieuwe studiemodellen bij Peugeot op Autosalon van Parijs

11 september 2002 | Na de presentatie in Geneve van de nieuwe 206 SW, de 307 SW, de 807 en niet te vergeten de bijzondere RC ♠ en ♦, laat Peugeot tijdens de "Mondial de Paris" wederom zien waartoe creativiteit kan leiden. Naast de 41 auto's die het gamma vertegenwoordigen zijn er zes concept-cars, waarvan er vier nooit eerder te zien waren.

De 307 CC is een echte Peugeot zoals alleen Peugeot die kan maken. Het tweeslachtige uiterlijk, een cabriolet en een coupe in een, is bedoeld om emoties los te maken. Achter het front van de 307 gaat een coupe-cabriolet schuil met vier zitplaatsen.

Net als bij z'n voorganger, de 206, is de 307 uitgerust met een opvouwbaar dak dat met een druk op de knop onder het bagagedeksel kan worden opgeborgen. De diagonale achterlichten zijn voorzien van lichtgevende diodes, net zoals het derde remlicht dat in de spoiler van achterklep is weggewerkt. Verder wordt gebruik gemaakt van de sterke elementen van de 307, zoals het dashboard en de middenconsole.

Het met leer beklede stuur is in hoogte en diepte verstelbaar. Rood en beige leer werd ook gebruikt als bekleding voor het meubilair. De klokken in het instrumentenpaneel hebben een chroomkleurige rand. De datacommunicatiemodule is aangesloten op een 16x9 beeldscherm midden op het dashboard.

De 307 coupe-cabriolet wordt voortgestuwd door een 4-cilinder met 16 kleppen met een vermogen van 130 kW (ongeveer 180 pk) en staat op 18 lichtmetalen velgen.

Peugeot

Tijdens deze Mondial de lautomobile 2002 heeft Peugeot een heel bijzonder studiemodel. Z'n naam? De H2O, net als de chemische formule van water. En met reden, het is een brandweerauto. Maar wel een heel originele; door z'n vormgeving, ludiek en dynamisch, die dankzij z'n rode kleur en het vele chroom doet denken aan de bekende brandweerwagens aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Ook vanwege z'n aandrijving, want hij is uitgerust met een brandstofcel.

De H2O treedt in de sporen van de "Taxi-PAC", die op de tentoonstelling van Frankfurt in 2001 stond. Dat was de eerste demonstratie van de mogelijkheden van de brandstofcel aan het publiek. Maar er zijn ook grote verschillen in technologie tussen de Taxi PAC en de H2O. Beide maken gebruik van een brandstofcel. Het belangrijkste verschil is de herkomst van de energie die gebruikt wordt. Het verschil is de wijze waarop de waterstof wordt gemaakt op het moment dat het nodig is. En daarmee werd een grote stap gezet. Het probleem van het opslaan van waterstof onder druk is bij de H2O opgelost.

Maar de bijzondere taak van de H2O mag vooral ook niet vergeten worden, want anders dan bij auto's met een gewone verbrandingsmotor kan de H2O door z'n unieke aandrijving bij brandhaarden komen waar weinig zuurstof is en waar veel rook hangt. De zuurstof die dan nodig voor de brandstofcel komt uit een zuurstofcilinder.

De Sesame is een concept-car die handig is in het dagelijks gebruik en tegelijkertijd veelzijdig is bij alle mogelijke vormen van vrijetijdsgebruik. De opbouw biedt ondanks de beperkte lengte (3,70 m) veel binnenruimte. Voor het eerst heeft een auto van dergelijke afmetingen elektrisch bediende schuifdeuren, zodat de toegang tot de vier zitplaatsen gemakkelijk is.

De Sesame is bijzonder transparant dankzij de royale voorruit en het warmtewerende, glazen dak. De Sesame staat op 17 inch lichtmetalen velgen. Het front met een "glimlachende" grille toont de relatie met de andere producten van het merk. De carrosserie is metallic geel. In het interieur overheerst leer en alcantara in de kleuren blauw en geel en werd gebruik gemaakt van aluminiumkleurige details.

Peugeot
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via