11 september 2002
Ford Ka (1996 - 2008)

Ford Ka (1996 - 2008)

twee nieuwe uitvoeringen van de ka bij ford

11 september 2002 | Zes jaar geleden zag de Ford Ka het levenslicht. Ford bracht er een origineel model mee binnen het sub-B marktsegment, dat door het merk tot dusver onbetreden was. De Ka was de pionier van het New Edge design. Sindsdien zijn er van de productielijn in het Spaanse Valencia meer dan een miljoen Ka's gerold, waarvan een verrassend aantal voor kopers die eerder nooit een Ford hadden bezeten. De Ka zelf is verbeterd en maakt in Parijs zijn opwachting in gezelschap van twee nieuwe familieleden: de tweezits roadster Streetka en de puur op rijplezier gerichte Sportka.

De Ka zelf behoudt zijn uiterlijk, maar krijgt updates op het gebied van kleuren, materiaalkeuze en uitvoeringsdetails en wordt voorzien van een nieuwe krachtbron; de 1,3-liter Duratec 8V benzine motor. Het vermogen is van 44 kW/60 pk toegenomen tot 51 kW/70 pk (bij 5.500 omw/min). Ook de souplesse steeg, met 3 Nm naar 106 Nm bij 3.000 toeren. De prestaties zijn navenant: acceleratie van 0-100 in 13,7 sec (winst 1,1 sec) en een topsnelheid van 167 km/h (plus 11 km), waarbij het gemiddelde brandstofverbruik niettemin weer gunstiger is geworden: 6,5 l/100 km (was 6,7 l). De opgefriste Ka kent verder:

  • ruimere keuze aan carrosserie- en interieurkleuren
  • nieuw hybride (digitaal en analoog) instrumentenpaneel
  • wis/was-automaat
  • nieuwe wielsierdeksels voor de stalen wielen
  • nieuwe 14-inch vijfspaaks lichtmetalen wielen voor de Trend
  • parkeersensoren (optie)
  • uitschakelbare rechter airbag (optie)

De Streetka, Fords eerste cabriolet in het sub-B segment, was als prototype de ster van de Turijnse autotentoonstelling in het jaar 2000. Publiek en media waren dermate enthousiast, ook en vooral over de metamorfose van vierpersoons cabrio tot tweepersoons roadster, dat Ford de wens van het volk gewoon niet kon negeren en besloten heeft de Streetka in productie te laten gaan (bij de specialisten van Pininfarina). Het resultaat zal vanaf de Parijse salon stralen en in het voorjaar van 2003 in een gelimiteerde oplage in de verkoop gaan. De Streetka vormt een drievoudige primeur, als:

  • eerste roadster in het sub-B segment met het blauwe Ford-ovaal
  • eerste Ford die samen met Pininfarina is ontwikkeld en wordt gebouwd
  • eerste Ford die in Italie wordt gebouwd.
Ford Ka (1996 - 2008)

De techniek van de Streetka gelijkt in grote lijnen uiteraard die van de Ka, maar is aangepast aan het specifieke karakter van deze kleine roadster. Vooral de wielophanging werd verfijnd en de spoorbreedte voor en achter iets vergroot. ABS is standaard en ook de 25 procent verhoogde carrosseriestijfheid is een bijdrage aan de verhoogde veiligheid en aan het comfort.

Het trio wordt op de Parijse salon gecompleteerd door een Sportka, die uiterlijke trekjes en het karakter van de Streetka combineert met het oorspronkelijke carrosserie-ontwerp van de Ka. De Sportka kan gezien worden als een fusie tussen de bestaande carrosserie van de Ka en de stijl en uitrusting van de Streetka. De Sportka heeft dezelfde sportieve onderstelafstelling als de Streetka, staat op diens 16-inch lichtmetalen wielen en accentueert zijn inborst met een bescheidene spoiler boven de achterruit. De Sportka zal medio 2003 op de markt komen.