9 januari 2006
 

Audi

Audi introduceert nieuwe S6

9 januari 2006 | De nieuwe Audi S6 komt deze zomer op de markt. Behalve de S6 sedan introduceert Audi ook de S6 Avant, een ruime auto waarin de flexibiliteit van een stationwagen wordt gecombineerd met het sportieve karakter van de nieuwe Audi S6.

De nieuwe Audi S6 wordt aangedreven door een compleet nieuwe V10-motor. Deze motor, die vrijwel identiek is aan de krachtbron van de nieuwe Audi S8, genereert met een cilinderinhoud van 5,2 liter een vermogen van 309 kW (420 pk) bij 6.800 t/min. Het maximumkoppel van 540 Nm wordt bereikt tussen 3.000 en 4.000 t/min. Dankzij de FSI-technologie accelereert de S6 in 5,2 seconden van 0 tot 100 km/h (S6 Avant: 5,3 sec.). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik van de motor bedraagt ongeveer 13,4 liter per 100 kilometer.

Audi

Het motorvermogen wordt overgebracht door de standaard zestraps tiptronic-transmissie, die zich dankzij de software aanpast aan de rijstijl van de bestuurder. Tegelijkertijd zorgt de software voor een sneller en meer dynamisch schakelpatroon dan bij andere modellen van Audi. Met behulp van de transmissiehendel kan de bestuurder de sportieve S-stand inschakelen, waarmee de transmissie bij hogere toeren op- en terugschakelt. Ook is het mogelijk om via de schakelpaddles achter het stuurwiel handmatig te schakelen.

"Uiteraard" beschikt de nieuwe Audi S6 over Quattro permanente vierwielaandrijving. Op basis van 25 jaar ervaring met deze aandrijving, ontwikkelde Audi een nieuwe Quattro-generatie met een asymmetrische, meer dynamische verdeling van het koppel. Het in de aandrijflijn opgenomen middendifferentieel verdeelt het motorvermogen afhankelijk van de omstandigheden over de voor- en achterwielen. In de standaard afstelling gaat 40 procent van het vermogen naar de voorwielen en 60 procent naar de achterwielen. Afhankelijk van de situatie kan het systeem op ieder moment maximaal 85 procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen dirigeren, of 65 procent naar de voorwielen. Zodra een wiel de grip verliest (wielspin), wordt het weer onder controle gebracht door het elektronische sperdifferentieel (EDS), dat het wiel gericht afremt.

Audi

De S6 sedan is onder meer herkenbaar aan lichtmetalen 18-inch velgen, verbrede wielkasten, single frame grille met dubbele verticale lamellen en een achterspoiler. De S6 Avant heeft een aangepaste dakspoiler.

Audi Audi
 
Websitewww.audi.nl
Deel via