5 januari 2006
Porsche Cayenne (2002 - 2010)

Porsche Cayenne (2002 - 2010)

Porsche introduceert Cayenne Turbo S

5 januari 2006 | Porsche komt binnenkort met een nieuw model dat na de Carrera GT het krachtigste model van Porsche is. Vanaf april 2006 is de Porsche Cayenne Turbo S tegen een basisprijs van € 167.950,- leverbaar. Twee doorontwikkelde interkoelers met hoger rendement, een 0,2 bar hogere turbodruk en een overeenkomstig aangepast motormanagement verschaffen de 8-cilinder bi-turbomotor met een cilinderinhoud van 4,5 liter een aanzienlijke vermogenstoename.

Met 383 kW (521 pk) bij 5.500 toeren per minuut bedraagt het maximum vermogen van de nieuwe Porsche Cayenne Turbo S 52 kW (71 pk) meer dan dat van de Cayenne Turbo. Het maximum koppel van 720 Nm is bij de S-motor tussen 2.750 en 3.750 tpm beschikbaar. Daarmee levert het nieuwe model exact 100 Nm meer koppel dan de Cayenne Turbo. De Cayenne Turbo S accelereert in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 270 km/h.

Porsche Cayenne (2002 - 2010)

Met de permanente vierwielaandrijving biedt de Cayenne alle mogelijkheden om het koppel van de nieuwe turbomotor op de weg te brengen. De aandrijfkrachtverdeling wordt geregeld door het Porsche Traction Management (PTM) die in de standaard modus 62 procent van de kracht naar de achterwielen en 38 procent naar de voorwielen stuurt. Het systeem is in staat om via sensoren te herkennen wanneer een andere krachtverdeling voordelen biedt; deze wordt dan direct ingesteld. Daarmee wordt ook bij kritieke rijomstandigheden, zoals verandering van rijstrook bij hoge snelheid of bij rijden op gladde ondergrond, voor een toegenomen actieve veiligheid gezorgd.

Alleen de type-aanduiding Cayenne Turbo S op achterklap, dorpellijsten en middenconsole laat zien dat het hier om het nieuwe topmodel van de Cayenne-serie gaat. De meeste oppervlakken van het interieur zijn met leder bekleed, de voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en alle zitplaatsen hebben stoelverwarming. Verder omvat de standaarduitrusting een automatische airconditioning, het Porsche Communication Management (PCM) en het Bose-Surround-Sound-System. Bi-Xenon-koplampen met bochtverlichting zorgen voor veilige verlichting van de rijbaan. De ParkAssistent informeert de bestuurder over hindernissen voor en achter de auto.