4 januari 2006
Volvo C30

Volvo C30

Volvo toont C30 Concept

4 januari 2006 | Op de Detroit Motor Show begin januari presenteert Volvo voor het eerst de Volvo C30 Design Concept. Het is een studiemodel dat een beeld geeft van de uiteindelijke Volvo C30, die op de Autosalon van Parijs in september 2006 zijn primeur gaat beleven.

De Volvo C30 Design Concept is een sportieve tweedeurs vierzitter met een derde deur van glas. Zijn moderne uitstraling wordt versterkt door het gebruik van de contrasterende kleuren Quite White en Very Bronze. Het ontwerp zelf vertoont overeenkomsten met dat van de Volvo Safety Concept Car. "We wilden de Volvo C30 Design Concept een gespierde uitstraling geven, maar dan wel in een sportief en compact jasje", legt Steve Mattin, Volvo Cars Design Director, uit.

Volvo C30

De neus van de C30 Design Concept heeft hoekige koplampen en een lage, brede grille. Bekeken vanaf de zijkant springen de opvallende wielkasten en de neergaande daklijn meteen in het oog. Ze geven de auto een al even dynamisch profiel. De achterkant is eveneens opvallend, met name door de hoefijzervormige achterlichten en de glazen derde deur. "Deze subtiele glazen deur zagen we eerder zowel in de Volvo 800 ES als in de Safety Concept Car", vervolgt Steve Mattin. "En de achterlichten zijn zo bijzonder, dat je nooit hoeft te twijfelen welke auto er voor je rijdt".

De Volvo C30 Design Concept is 424 centimeter lang en daarmee 23 centimeter korter dan de Volvo S40. Wel is hij iets breder (178 centimeter). De Volvo C30 Design Concept heeft een vijfcilinder 2,4-liter turbo-lijnmotor in het vooronder. Deze levert een vermogen van 260 pk bij 5.500 toeren en is goed voor een maximum koppel van 350 Nm tussen 2.100 en 5.000 toeren. De auto is uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Hij sprint binnen 6 seconden naar de 100 en heeft een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 kilometer per uur.

Volvo C30

Het studiemodel staat op Pirelli Corsa 225/35 R19-banden rond 19-inch lichtmetalen velgen. De rondom gemonteerde 4-zuiger Brembo-schijfremmen zijn geventileerd, hebben een diameter van 330 millimeter en zijn uitgerust met aluminium remblokhouders. "Sportieve rijeigenschappen zijn voor dit type auto essentieel. Een auto die er gespierd uitziet moet zijn verwachtingen natuurlijk ook en op veilige wijze waarmaken", besluit Håkan Abrahamsson, C30 Project Director.