22 december 2005
 

Ultima-Am

Van der Kooi introduceert Ultima-Am

22 december 2005 | Van der Kooi Sportscars, importeur/distributeur van de Britse sportwagenmerken Lotus, Noble en Caterham, introduceert opnieuw een voor Nederland compleet nieuw super-sportwagenmerk. Met de Ultima Can-Am brengt Van der Kooi een sportwagen van Britse komaf die claimt de snelste sportwagen ter wereld te zijn.

"Wij hebben deze eerste Ultima Can-Am naar Nederland gehaald om te onderzoeken of er in ons land interesse bestaat voor een ultieme supersportwagen als de Can-Am", verklaart Willem van der Kooi van Van der Kooi Sportscars. "Het mooie is dat de auto door ons in Nederland wordt geassembleerd. Dat betekent dat klanten voor de kosten van een bovenmodale middenklasser een supersportwagen kopen die wat prestaties betreft bovenaan het lijstje van de absolute wereldtop staat".

Ultima-Am

De Ultima Can-Am is uiterlijk geïnspireerd op de auto's die in de jaren zestig en zeventig streden in de Amerikaanse Can-Am Series. De Ultima Can-Am is opgebouwd rondom een uit de autosport afkomstig spaceframe, gecombineerd met een onafhankelijke wielophanging met dubbele wishbones rondom. Onderhuids is een Chevy small block V8-krachtbron te vinden in middenmotoropstelling. De achtcilinder levert een vermogen tussen de 350 en 685 pk, waarbij kopers zelf kunnen aangeven waar voor hen de limiet ligt. De motor is gekoppeld aan een naar keuze handgeschakelde 5- of 6-traps Getrag transaxle versnellingsbak van Porsche. Dankzij deze techniek en een gewicht van 925 kilogram accelereert de Ultima Can-Am in 2,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid ligt ver boven de 290 km/u.

De Ultima sportwagen is ontwikkeld door Ultima Sports, de Britse firma die ook al verantwoordelijk was voor de Ultima GTR, volgens de fabrikant de snelste supersportwagen ter wereld. De Ultima GTR is er in is geslaagd de cyclus van 0-160-0 km/u onder de tien seconden te voltooien. De GTR liet voor deze test 9,8 seconden noteren en is daarmee 1,1 seconde sneller dan de nummer twee op die illustere ranglijst, de Ferrari Enzo. Andere exclusieve supersportwagens die zich achter de Ultima GTR (en de Can-Am, die van dezelfde techniek profiteert) scharen zijn ondermeer de McLaren F1, de Porsche Carrera GT, de Pagani Zonda en de Lamborghini Murcielago. De GTR realiseerde tijdens die test een sprint van 0-100 km/u in 2,8 seconden, bereikte de 160 km/u in 5,8 seconden en deed er 3,6 seconden over om van 160 km/u weer tot stilstand te komen.

Ultima-Am Ultima-Am
 
Websitewww.vanderkooisportsc
Deel via