15 december 2005
 

Peugeot

Peugeot produceert miljoenste roetfilter

15 december 2005 | Peugeot introduceerde in 2000 het roetfilter op de 607. Inmiddels verlaat het merendeel van alle Peugeots met een HDi-dieselmotor, de fabriek met een FAP-roetfilter. Dat is nu al meer dan een miljoen keer gebeurd.

Het roetfilter is voortgekomen uit de door PSA Peugeot Citroen gekozen strategie om een bijdrage te leveren aan het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen. Het filter zorgt in combinatie met de HDi-technologie voor een voorsprong op het gebied van het beperken en opvangen van roetdeeltjes zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties van de motor. Inmiddels zijn alle modellen met deze technologie leverbaar en dat zorgt voor verkoopsuccessen. Meer dan 500.000 keer voor 307, 220.000 keer voor de 407, bijna 100.000 voor de 607 en meer dan 80.000 bij de 807! Zelfs van de 206, die sinds mei 2004 leverbaar is met een HDi met roetfilter, zijn er al 40.000 verkocht.

Naast de toepassing van het roetfilter volgt Peugeot nog een andere strategie: down-sizing. Door de cilinderinhoud van de motor te verkleinen, met behoud van de motorprestaties, wordt de uitstoot van schadelijke stoffen ook gereduceerd. Verder is PSA Peugeot Citroen bezig om in samenwerking met BMW het aanbod van benzinemotoren te vernieuwen.

Naast het roetfilter is Peugeot ook bezig met de ontwikkeling van alternatieven voor benzine of diesel als brandstof. Allereerst is er de biodiesel, een energiebron die vandaag al toepasbaar is. Deze brandstof heeft twee belangrijke voordelen: de brandstof kan in alle bestaande dieselmotoren worden toegepast en de uitstoot van CO2 is 18% lager dan bij het gebruik van de traditionele dieselolie. Deze brandstof wordt zelfs gebruikt in de autosport. In de Peugeot RC Cup rijden de auto's op een mengsel van 50% diesel en 50% biodiesel. En ook in de European Le Mans Series zal deze brandstof gebruikt gaan worden.

Andere mogelijkheden die worden onderzocht zijn bijvoorbeeld hybrideaandrijving. Hierbij wordt de auto aangedreven door een combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor. Het voordeel van een dergelijke aandrijving is een vermindering van het verbruik van fossiele brandstoffen en dus de uitstoot van CO. Bovendien is het mogelijk de verbrandingsmotor alleen bij toerentallen te laten werken waarbij het rendement optimaal is. Binnenkort zal PSA Peugeot Citroen een prototype tonen met hybridetechniek, waarbij de brandstofmotor diesel gebruikt en voorzien is van een roetfilter.

Peugeot wil graag een bijdrage leveren aan de uitdaging om de gevolgen van het broeikaseffect te verminderen en neemt daarom actief deel aan de wereldwijde vermindering van de uitstoot van koolstofhoudende gassen. Het in 1998 gepresenteerde project om in het Amazonegebied een koolstofbron op te zetten, wordt financieel door Peugeot gesteund met een bedrag van € 10.000.000,-. Het project heeft twee hoofddoelstellingen: ten eerste het op grote schaal herbebossen van kaalgekapte gebieden om koolstof op te vangen en de biodiversiteit te herstellen. Daarnaast wil men kunnen meten in welke mate een ecosysteem in staat is om CO op te kunnen nemen. Het is bovendien een levend bewijs van een theoretisch concept. Het gaat om een experiment op grote schaal, dat inzicht moet bieden in de specifieke eigenschappen van een ecosysteem als een tropisch regenwoud. De eerste resultaten van dat project zijn veelbelovend. In de afgelopen jaren zijn er meer dan twee miljoen bomen geplant.

 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via