7 september 2002
Opel Meriva (2003 - 2010)

Opel Meriva (2003 - 2010)

Opel Meriva vanaf voorjaar 2003 op de markt

7 september 2002 | Zeer veelzijdig, met veel interieurruimte, een modern ontwerp en compacte buitenmaten: de criteria die als uitgangspunt dienden bij het ontwikkelen van de nieuwe Meriva. Zijn FlexSpace concept maakt het mogelijk de bagageruimte en de ruimte voor de achterpassagiers af te stemmen op de transportbehoefte zonder stoelen te verwijderen. In januari 2003 zal de productie van de Meriva van start gaan in Zaragoza, Spanje. Nadat de auto op de automobielshow van Parijs zijn wereldpremiere heeft beleefd, zal de Meriva in het voorjaar van 2003 op de markt komen.

Het zitsysteem voor de achterpassagiers zal echter het meest in het oog springen. De voorwielaangedreven Meriva heeft drie zitplaatsen achterin waarvan de buitenste twee naar achteren kunnen worden geschoven. Hierdoor verandert de Meriva in een ruime vierzitter waarvan de beenruimte en de breedte op schouderhoogte volgens Opel vergelijkbaar is met die van een middenklasser. Als extra bagageruimte nodig is, kunnen de stoelen naar de voorste positie worden geschoven, separaat of tegelijk, of compleet kunnen worden weggeklapt. Met de vijfzitsconfiguratie bedraagt de bagageruimte 490 liter. Zijn de achterste zitplaatsen weggeklapt, dan ontstaat een laadruimte met een lengte van 1.70 meter en een capaciteit van meer dan 1.300 liter.

Een van de belangrijkste vernieuwingen in het FlexSpace systeem is het ontwerp van de middelste stoel, die onder meer is voorzien van een driepuntsgordel en een volledig intrekbare hoofdsteun. De rugleuning is 15 centimeter smaller dan de zitting van de stoel en kan, als deze stoel niet nodig is, neergeklapt worden tot dezelfde hoogte als de zitting van de twee buitenste stoelen. Daarna kunnen de buitenste stoelen 75 millimeter naar binnen worden geschoven, elk via de speciale kruiselingse rail. De volgende stap is om ze 70 millimeter naar achteren te schuiven, zelfs langs de achterste wielkasten. Tot slot kunnen de rugleuningen van de stoelen versteld worden van hun gebruikelijke 23-graden hoek naar 29 graden.

Opel Meriva (2003 - 2010)

Een andere opvallende optie is de zogeheten Travel Assistant. Deze multifunctionele armsteun kan bevestigd worden aan de achterkant van de middelste stoel van de achterste zitrij, nadat deze neergeklapt is. De Travel Assistant bestaat uit een plateau dat 70 millimeter naar voren en naar achteren geschoven kan worden, twee uittrekbare bekerhouders en een opbergbox die ruim vijf liter extra bergruimte levert. Als de middelste stoel nodig is, kan de gehele box met rugleuning weggeklapt worden. De opbergruimte in de bagageruimte kan worden uitgebreid met tassenhaken op de rugleuning van de twee achterstoelen, zes haken om een bagagenet aan te bevestigen en twee zijcompartimenten met netten. Onder de laadvloer in de bagageruimte bevindt zich nog een opbergvak van 56 liter, bestaande uit drie compartimenten waarin kleine aankopen of waardevolle spullen uit het zicht kunnen worden opgeborgen. Er is ook ruimte voor een gevarendriehoek en een EHBO-kit.

Ook is het mogelijk voor de passagiers achterin om van verschillende muziekprogramma's te genieten. Tezamen met de CDR 2005 radio/CD-speler kan een audiosysteem met twee koptelefoons besteld worden voor de achterste inzittenden. Hierbij wordt een module in de achterste middenconsole geplaatst waarmee het mogelijk is om zenders en volume te wijzigen en tevens de koptelefoons aan te sluiten waarmee de achterpassagiers naar een CD kunnen luisteren terwijl de voorste passagiers naar de radio luisteren of vice versa.

De Meriva komt op de markt met drie benzinemotoren en twee dieselmotoren. Nieuw is een common-rail direct ingespoten dieselmotor met een inhoud van 1.7 liter die in de herfst van 2003 verschijnt. De 1.7 CDTI zoals de krachtbron voluit heet, voldoet aan de Euro 4 emissienorm, die in 2005 van kracht wordt.

Opel Meriva (2003 - 2010)

De Meriva komt ook met de Easytronic automatische versnellingsbak. Er is geen koppelingspedaal bij deze transmissie, de koppelingsfunctie wordt elektronisch overgenomen. De bestuurder kan met de hand schakelen of het werk overlaten aan de automaat. Het Easytronic systeem wordt bij de introductie leverbaar met de 1.6 ECOTEC motor, later is de transmissie ook verkrijgbaar voor de 1.8 ECOTEC motor.

Voor het chassis van de Meriva deed Opel een beroep op beproefde componenten van andere Opel modellen. De vooras is bekend van de Corsa en is voorzien van McPherson-veerpoten met driehoekige draagarmen en een stabilisatorstang. Achter is de compacte torsie-as van de Astra Van te vinden. Het stuurbekrachtigingssysteem uit de Corsa is verder ontwikkeld, waarbij gebruik is gemaakt van componenten van de Vectra.

De Meriva heeft schijfremmen rondom en ABS. Ook heeft hij de remassistent. Meriva modellen met 1.8-liter motor of krachtige dieselmotor hebben de beschikking over TC Plus tractiecontrole; het systeem werkt zowel via motor als remmen. Alle benzineuitvoeringen kunnen daarnaast worden besteld met ESP (electronic stability program). Alle Meriva's zijn voorzien van 185/60 R15 banden, behalve de 1.6 (64 kW/ 87 pk) uitvoering. De laatste is voorzien van 175/70 R14 banden.