28 oktober 2005
Honda Civic (2005 - 2011)

Honda Civic (2005 - 2011)

Nieuwe Honda Civic begin 2006 bij dealer

28 oktober 2005 | De nieuwe Honda Civic, die nagenoeg alle designkenmerken van de in maart 2005 op de autotentoonstelling van Geneve getoonde concept car vertoont, ging dit jaar op de IAA van Frankfurt in wereldpremiere. De nieuwe Civic voor Europa zal uitsluitend worden gebouwd door de Honda-fabriek in het Engelse Swindon en is begin 2006 leverbaar.

Om beter op te vallen op de Europese wegen en de design-kwaliteit van Honda op de Europese markt te kunnen verbeteren, moest de Civic karaktervoller zijn en een uitgesproken stijl hebben. Hij moest heel anders ogen dan elke andere auto op de weg en die zelfs verouderd doen lijken. In het licht van de algemene trend in de autowereld dat elke nieuwe generatie groter is dan de vorige, is het wellicht verbazend dat de nieuwe Civic compacter en lager is dan het huidige model. De totale lengte bedraagt 4.245 mm en de hoogte 1.460 mm, respectievelijk 40 mm en 35 mm minder dan nu. Nog verrassender is dat de binnenafmetingen er niet kleiner op zijn geworden. Hoewel lengte en hoogte afnamen, nam de breedte met 50 mm toe tot 1.765 mm, net als de spoorbreedte voor en achter van resp. 1.504 mm (+33 mm) en 1.510 mm (+21 mm). Dit resulteert niet alleen in een dynamischer silhouet, het komt ook de handling ten goede.

Honda Civic (2005 - 2011)

Het dashboard van de Civic is gebaseerd op het dubbel niveau-concept, waarbij het is opgedeeld in twee functionele helften: een voor informatieweergave en een voor de diverse bedieningselementen. Door een uitgebreide analyse van deze twee functies wist Honda een innovatieve interface tussen mens en machine tot stand te brengen. Zo kreeg de Honda Civic een futuristisch ogende, sportieve hightech-cockpit waarbij het dashboard met twee niveaus en opvallend driedimensionaal effect te danken is aan het vooruitgeschoven passagierscompartiment.

Er is keuze uit drie motoren: een 1.4 benzine van 61 kW/83 pk, een 1.8 benzine van 103 kW/140 pk en een 2.2 diesel van eveneens 103 kW/140 pk. Alle mMotoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. De benzineversies zijn ook verkrijgbaar met de Honda i-SHIFT, een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak. Om de bagageruimte zo groot mogelijk te maken, werd de geometrie van de torsie-achteras geoptimaliseerd. De afzonderlijke montage van schroefveren en snelreagerende, enkelvoudige buisschokdempers komt zowel het rijcomfort als de handling ten goede.