9 december 2005
Saab 9-3 Sport Sedan

Saab 9-3 Sport Sedan

Hoge score voor Saab 9-3 in onderzoek

9 december 2005 | De Saab 9-3 Sport Sedan heeft een topscore behaald in het allereerste Top Safety Pick-onderzoek van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Dit resultaat bevestigt het hoge veiligheidsniveau van de 9-3 Sport Sedan. Dit model behaalde eerder al de maximale score van vijf sterren bij de EuroNCAP crashtests.

Het IIHS kent de "Top Safety Pick Gold Award" alleen toe aan auto's die hun inzittenden maximaal beschermen in geval van een frontale botsing, een aanrijding van achteren en een aanrijding in de flank. De Saab 9-3 Sport Sedan kwam bij deze IIHS-botsproeven uitstekend naar voren. De 9-3 biedt zijn inzittenden optimale bescherming bij een aanrijding van voren en van de zijkant. Daarvoor kreeg de 9-3 de onderscheiding "Best Pick". Tevens behaalde de Saab een hoge score voor bescherming van de inzittenden bij een aanrijding van achteren.

Geheel in lijn met Saab's veiligheidsfilosofie zijn zowel de structuur van de 9-3 Sport Sedan als zijn actieve veiligheidssystemen uitgebreid getest in wettelijk verplichte botsproeven en Saabs eigen onderzoeken. Zo heeft Saab onderzocht wat de effecten van een aanrijding zijn op inzittenden van verschillend postuur. Prototypes van de 9-3 hebben veel tests moeten doorstaan op verschillende snelheden en in diverse configuraties, zowel in testcentra als op de weg.

Saab 9-3 Sport Sedan

"De goede resultaten van de Saab 9-3 Sport Sedan zijn een bewijs van de toewijding en het vakmanschap van de ingenieurs die bij Saab aan de veiligheid werken", reageert Stig Nodin, directeur van het Engineering Center van General Motors Europe in Zweden. "Hun eerste prioriteit is om inzittenden optimaal te beschermen bij eventuele aanrijdingen. Dit is onderdeel van onze Real-Life Safety-strategie". In het kader van dit Real-Life Safety-programma legt Saab gegevens van alle botsingen in Zweden waar een Saab bij betrokken was vast in een databank. Inmiddels heeft het merk informatie over meer dan 6.100 ongelukken. Deze gegevens gebruikt Saab in computersimulaties en botsproeven om nauwkeurig te kunnen nabootsen wat er bij een ongeval gebeurt.

Het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) is een non-profit onderzoeks- en communicatieorganisatie in de Verenigde Staten. Het instituut onderzoekt de crashbestendigheid van auto's en wordt gefinancierd door autoverzekeraars. Het IIHS voert zijn frontale crashtests uit door een auto met een snelheid van 64 km/uur tegen een vervormbare vaste barriere te rijden, waarbij veertig procent van de voorzijde van de auto het obstakel raakt. Bij de zij-impacttest wordt een vervormbare barriere, die qua massa vergelijkbaar is met een grote SUV, met 50 km/uur tegen de bestuurdersdeur van de auto gereden. De derde test die het IIHS uitvoert simuleert een aanrijding bij 32 km/uur tegen de achterzijde van een stilstaande auto. Hierbij test het instituut ook de werking van de Saab anti whiplash stoelen (SAHR).