6 september 2002
Daewoo Kalos

Daewoo Kalos

daewoo kalos vanaf september in nederland

6 september 2002 | In september verschijnt de Kalos op de West-Europese markt, bijna tegelijkertijd met de oprichting van de GM Daewoo Auto & Technology Company, die in het vierde kwartaal van 2002 met haar activiteiten zal beginnen. Zijn compacte afmetingen en de vijf deuren zorgen niet alleen voor opvallende carrosserielijnen (de Kalos werd ontworpen in de studio van het beroemde Italdesign in Turijn), maar omvatten tevens een ruimtelijk interieur.

Een van de sterkste punten van de Kalos is de indeling van het interieur - ondanks zijn compacte buitenafmetingen beschikt hij over een ruim passagierscompartiment. Zijn afmetingen (lengte x breedte x hoogte: 3.880 / 1.670 / 1.495 millimeter) zorgen ervoor dat de Kalos gemakkelijk te manoeuvreren is, zelfs in het stadsverkeer. Dankzij zijn ongebruikelijke, bijna MPV-achtige hoogte (1.495 millimeter) en een van de langste wiel bases in zijn klasse (2.480 millimeter), is de vijfdeurs Kalos gezegend met een ruim interieur. De rugleuning van de achterbank kan standaard in een 60/40 verhouding worden gescheiden en dubbelgevouwen. Wanneer meer ruimte gewenst is, kan de complete bank worden opgeklapt en achter de voorstoelen worden bevestigd. Volgens de VDA meetwaarden meet de laadruimte dan 735 liter. Wanneer de achterbank en de hoedenplank op hun normale plaats zijn geplaatst, beschikt de Kalos over een bagageruimte van 175 liter.

De 1.4-liter viercilinder benzinemotor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 61 kW/83 pk sterke krachtbron bezorgt de voorwielaangedreven Kalos een topsnelheid van 170 km/u en een maximum koppel van 123 Nm bij 3.000 toeren per minuut. Volgens de MVEG meetmethode verbruikt de compacte Koreaan gemiddeld 7,5 liter brandstof per 100 kilometer. De wielophanging van de nieuwe Kalos - voor individueel en op McPherson veerpoten, achter voorzien van een torsie-as - en de uitgekiende chassisgeometrie, met een lange wielbasis en een grote spoorbreedte, moeten samen voor veiligheid en een comfort zorgen. Op de MIRA (Motor Industry Research Association) testbaan in Engeland ontwierpen de ingenieurs van Daewoo een onderstel dat speciaal op de Europese omstandigheden is afgestemd. De stuurinrichting, standaard voorzien van stuurbekrachtiging, is snelheidsafhankelijk.

Daewoo Kalos

Naast zijn lage Daewoo-prijs en een garantieperiode van drie jaar, onderstreept de standaarduitrusting van de drie Kalos-uitvoeringen, de Spirit, Style en Class, de 'value for money' strategie. Zo beschikken alle modellen bijvoorbeeld over een verstelbaar stuurwiel, elektrisch bedienbare ramen voor, getint glas voor de voorruit, een wasinstallatie op de achterruit en een RDS cassetteradio met vier speakers. De Kalos 1.4 Class is bovendien uitgerust met mistlampen, elektrisch bedienbare ramen achterin, centrale deurvergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een picknicktafeltje dat vanuit de rugleuning van diezelfde bestuurdersstoel neergeklapt kan worden. Hoewel de Kalos standaard is voorzien van diverse veiligheidsitems, zijn een vierkanaals ABS-systeem en zij-airbags optioneel leverbaar.

De Daewoo Kalos wordt in Nederland leverbaar vanaf € 11.595,-.