24 november 2005
Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat breidt Panda-reeks uit met off-roader

24 november 2005 | Fiat introduceert de vierwielaangedreven Panda Cross. Een visco-koppeling staat borg voor de verdeling van de aandrijfkrachten. Als krachtbron krijgt de Panda Cross standaard de 1.3 Multijet 16V dieselmotor. De Fiat Panda Cross wordt komend voorjaar in Nederland verwacht.

Onder normale omstandigheden gaat zo'n 98 procent van het motorvermogen naar de voorwielen, wat op zijn beurt zorgt voor een lager brandstofverbruik. Dreigen de 175/65-15 banden (standaard om lichtmetalen wielen) grip te verliezen, dan zorgt de visco-techniek er automatisch voor dat steeds meer power naar de achterwielen wordt gevoerd. Daarbij is de auto voorzien van een elektronisch geregelde differentieelwerking (Electronic Locking Differential, ELD) tussen de beide wielen op de voor- en achteras. Wanneer bij het optrekken bijvoorbeeld blijkt dat het linker achterwiel op een extra gladde plek op het wegdek staat, detecteren de sensoren van het ABS/EBD systeem dat meteen en zorgt de techniek ervoor dat het betreffende wiel niet nodeloos doorspint. Het wordt juist afgeremd en het achterwiel met wat meer tractie neemt zijn taak zo goed mogelijk over. Het systeem mikt specifiek op de verraderlijke omstandigheden met sneeuw, ijs en modder.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Het onderstel van de Panda Cross is onder handen genomen om de mogelijkheden van deze miniatuur SUV te kunnen benutten. De McPherson voorwielophanging is opgewaardeerd (onder andere met dikkere veerbenen, dubbelwerkende schokdempers en aangepaste triangels met bijpassend nieuwe bevestiging) en de achteras is compleet anders. De Panda Cross staat op een volledig onafhankelijk werkende achterwielophanging die wordt geholpen door een stabilisatorstang.

Met zijn grote koplampen, brede bumpers, beschermstrips op de flanken, strips op de wielkasten, bodem beschermplaten, vergrote grondspeling, speciale lichtmetalen wielen met aangepaste banden en dakrails heeft de compacte SUV een opvallende uitstraling. Ook zijn interieur is aangepast, onder andere waar het de uitrusting en gekozen materialen betreft. Het ontwerp is herkenbaar aan het zwarte dashboard, de metaalkleurige detaillering en de two-tone kleurenschemas van de bekleding. Er is keuze uit zandkleurig met zwart, zandkleurig met groen en oranje met zwart. De koper kan tevens uit elf lakkleuren kiezen, waaronder een viertal dat speciaal voor het nieuwe model is ontwikkeld.