23 november 2005
Citroen C6

Citroen C6

Vijf sterren voor Citroen C6 bij EuroNCAP crashtest

23 november 2005 | De nieuwe Citroën C6 heeft de botsproeven, uitgevoerd door EuroNCAP, uitstekend doorstaan. Hij plaatst zich tussen de beste auto's op het gebied van bescherming van volwassenen en kinderen, en is de beste auto op het gebied van bescherming van voetgangers.

De C6 is de eerste auto ter wereld die het maximum aantal sterren behaalt voor de bescherming van voetgangers. De voorzijde van de C6 is zodanig ontwikkeld, dat de gevolgen van een botsing met voetgangers worden verminderd:

  • Om de onderbenen te beschermen, zijn dempers geintegreerd en in het verlengde van de hoge en lage langsdragers achter de bumper, teneinde de botsing te dempen en te voorkomen dat de benen dubbelklappen.
  • Om de dijbenen te beschermen, zijn de bovenkant van de bumper, de grille en het lage deel van de motorkap flexibel gemaakt, om de botsing te dempen.
  • Om het hoofd van de voetganger te beschermen, zijn de motorkap en de bekleding ervan zodanig geconstrueerd dat ze de botsing dempen.
Citroen C6

Bovendien is de Citroën C6 de eerste auto in Europa die wordt geleverd met een actieve motorkap. Deze voorziening tilt de motorkap aan de achterzijde omhoog in geval van een botsing met een voetganger. Zo wordt de afstand tussen de motorkap en de harde mechanische onderdelen onder de motorkap vergroot, waardoor de botsingsenergie wordt geabsorbeerd door het vervormen van de motorkap en de kracht van de klap van het hoofd met de motorkap wordt beperkt. Dankzij een sensor die de botsing registreert en een pyrotechnisch mechanisme, wordt de motorkap binnen 40 milliseconden 65 mm opgetild, en deze positie wordt gehandhaafd ondanks de kracht van de botsing.

De C6 profiteert van de passieve veiligheidsvoorzieningen van platform 3, dat werd geintroduceerd met de C5. De prestaties van beide modellen tijdens de Euro NCAP-tests bevestigen dat dit platform uitstekende inzittendenbescherming biedt. De voorzijde van de carrosseriestructuur van de C6 is voorzien van twee krachtabsorberende zones. Tweederde van de botsenergie wordt geabsorbeerd door de bovenste zone, eenderde door de onderste zone. Deze verdeling zorgt voor de vereiste stijfheid en bescherming bij een frontale botsing bij hoge snelheid en is tegelijkertijd voldoende flexibel voor bescherming bij lichtere botsingen. De bevestiging van het motorblok aan het subframe voorkomt dat de aandrijflijn bij een frontale botsing ver het interieur binnendringt. De versteviging van de carrosserie en de bovenbouw zijn ontwikkeld om de energie van een zijdelingse botsing te absorberen, zodat de veiligheidskooi voor de inzittenden intact blijft.

Citroen C6

De heeft C6 negen airbags, waaronder een knieairbag. Deze beschermt tijdens een botsing de knieen en het scheenbeen van de bestuurder en voorkomt hard contact met de stuurkolom. De voorstoelen zijn beiden voorzien van actieve hoofdsteunen. Bij een botsing van achteren drukt de hoofdsteun tegen de nek hetgeen nekletsel voorkomt. Daarnaast zijn alle zitplaatsen voorzien van antiduik-zittingen en zelfspannende veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzers.

De C6 is voorzien van diverse hulpsystemen voor het rijden, die bijdragen aan optimale voertuigbeheersing. Als eerste Franse auto wordt de C6 geleverd met head-up display. Dit houdt in dat belangrijke voertuiginformatie (snelheid, aanwijzingen van het navigatiesysteem, etc.) wordt geprojecteerd in het gezichtsveld van de bestuurder. De bestuurder kan zich hierdoor optimaal concentreren op de weg, zonder dat zijn aandacht wordt afgeleid. De C6 kan ook worden geleverd met het Lane Departure Warning System. Dit systeem is een van de eerste ter wereld dat reageert wanneer de bestuurder van rijbaan dreigt te wisselen zonder de richtingaanwijzer te gebruiken. Het systeem is actief bij snelheden vanaf 80 km/h. Andere veiligheidsvoorzieningen zijn cruise control, snelheidsbegrenzer, controlesysteem voor de bandenspanning en meedraaiende xenon koplampen met dubbele functie.