16 november 2005
Mitsubishi Grandis

Mitsubishi Grandis

Mitsubishi Grandis ASV-3 in testfase

16 november 2005 | Mitsubishi Motors Corporation (MMC) neemt met een speciaal geprepareerde Grandis deel aan een uitgebreid testprogramma van Vehicle-to-Vehicle (VtV) communication systems. Het onderzoeksvoertuig is voorzien van de nieuwste apparatuur op het gebied van bestuurdersondersteunende VtV communicatiesystemen. Het doel van deze technologie is de verkeersveiligheid te vergroten en ongevallen te voorkomen.

Mitsubishi participeert van meet af aan in het ASV (Advanced Safety Vehicle) onderzoeksprogramma, dat wordt geleid door het Japanse ministerie van Landbouw, Infrastructuur en Transport (MLIT). Sinds 1991 hebben meerdere researchprojecten geleid tot productierijpe veiligheidssystemen voor auto's, waaronder de Lane Departure Warning Assistant (LDWA) en de actieve meesturende koplampen.

Mitsubishi Grandis

De derde fase van het project, in de vorm van de Grandis ASV-3, loopt sinds 2001 en is bedoeld om de ontwikkeling van VtV-communicatie in een stroomversnelling te brengen. De aan de buitenzijde normaal ogende Grandis is binnenin volgestopt met computerapparatuur. Het VtV communicatiesysteem bepaalt continu zijn positie met behulp van een navigatiesysteem met GPS-ontvanger en een digitale wegenkaart. De auto zendt informatie over zijn eigen positie uit, die door andere voertuigen kan worden opgepikt. Tegelijkertijd ontvangt de boordcomputer positie-informatie van andere auto's en motorfietsen in de directe omgeving en vergelijkt die met de eigen positie. De boordcomputer beoordeelt vervolgens of er sprake is van gevaar.

Het onderzoek richt zich allereerst specifiek op twee risicosituaties: de aanwezigheid van andere voertuigen op onoverzichtelijke kruispunten en stilstaande voertuigen op gevaarlijke plekken, bijvoorbeeld na een blinde bocht. Mitsubishi onderzoekt eveneens op welke wijze de bestuurder het best gewaarschuwd kan worden voor gevaar, bijvoorbeeld via geluidssignalen en/of waarschuwingstekens.