11 november 2005
Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

Mercedes-Benz E-Klasse diesel voor het eerst ook met 4Matic

11 november 2005 | Mercedes-Benz levert de dieseluitvoeringen van de Mercedes-Benz E-Klasse voor het eerst ook in combinatie met 4Matic. De nieuwe E 280 CDI en de E 320 CDI kunnen zowel in sedan als in combi uitvoering met de permanente vierwielaandrijving worden geleverd.

Onder de motorkap van de beide 4Matic-modellen bevindt zich een nieuw ontwikkelde zescilinder CDI-motor met directe common-rail brandstofinspuiting. Deze technologie heeft zijn nut in de praktijk bewezen door zijn trekkracht, die over een breed toerenbereik beschikbaar is. Zo levert de E 320 CDI 4Matic zijn maximum koppel van 510 Nm al vanaf 1600 omw./min. Tot de standaarduitrusting van de dieselmodellen met vierwielaandrijving behoren een onderhoudsvrij diesel partikel filter en een vijftraps automatische transmissie. Daarmee accelereert de sedan van de E 320 CDI 4Matic van 0-100 km/u in 7,4 seconden en bereikt hij een topsnelheid van 244 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt op 8,1 liter per 100 km (gecombineerde NECD-norm). De E 280 CDI 4Matic sedan heeft een verbruik van 8,0 liter per 100 km (gecombineerde NECD-norm), een acceleratie van 0-100 km/u in 8,2 seconden en een topsnelheid van 234 km/u.

Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

4Matic werkt zonder de gebruikelijke sperdifferentielen. In plaats hiervan remt 4ETS doorslippende wielen gericht af en stuurt dit systeem tegelijkertijd het aandrijfkoppel naar de wielen met een goede tractie. De elektronische tractieregeling bereikt daarmee hetzelfde als drie sperdifferentielen zouden doen. In combinatie met het elektronische stabiliteitsprogramma ESP bieden de Mercedes-Benz modellen met permanente vierwielaandrijving een extra actieve rijveiligheid.

Voor de inbouw van 4Matic zijn de kale carrosserie en vooras van de E-Klasse uitvoerig gemodificeerd:

  • In vergelijking met de sedan en combimodellen met achterwielaandrijving zijn de verstevigingen van de pedaalbodem en het schutbord opnieuw vormgegeven, omdat de vooras meer ruimte nodig heeft
  • Om ruimte te bieden aan de aandrijfassen van de vooras, worden in de cardantunnel nieuwe staalsegmenten gebruikt
  • De console van de dwarsdraagarmen achter is opnieuw vormgegeven in verband met de montage van de integraaldrager
  • Bij de vooras zijn de inbouwposities van de draaistangstabilisator, besturing en het voorste motorlager veranderd. De 4Matic-modellen gebruiken niet de viermaal geleide vooras met naar voren geplaatste tandheugelbesturing, maar een tweemaal geleide as met naar achteren verplaatste tandheugelbesturing.
Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

De Nederlandse verkoopprijs inclusief BTW en BPM bedraagt € 65.750 voor de E 280 CDI 4Matic sedan en € 69.650 voor de E 320 CDI 4Matic sedan. De combi uitvoeringen van genoemde versies kosten elk € 4.000 meer.