9 november 2005
Ford Focus (2005 - 2011)

Ford Focus (2005 - 2011)

Ford introduceert Focus ST

9 november 2005 | Deze maand zal de nieuwe Ford Focus ST op de Nederlandse markt worden gebracht. De nieuwe ST is met zijn 225 pk (166 kW) sterke, 2,5-liter vijfcilinder Duratec ST-motor met turbocompressor de krachtigste Ford Focus ooit. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en kan een topsnelheid bereiken van meer dan 240 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u verloopt in 6,8 seconden. De consumentenprijs bedraagt € 32.900.

Afgezien van zijn vermogen van 166 kW/225 pk bij 6.000 omw/min beschikt de vijfpitter over een maximumkoppel van 320 Nm, dat bij 1.600 toeren ter beschikking staat en het blijft op dat niveau tot 4.000 omw/min, waarmee de nieuwe Focus ST erkende geweldenaren als de Mondeo ST220, zijn eigen voorganger, de Focus ST170, en de Focus RS overtreft. Deze souplesse duidt er op dat de nieuwe Ford Focus ST niet alleen maar een driftkikker is, maar met de grootste kalmte ook in druk straatverkeer mee kan.

Ford Focus (2005 - 2011)

De Ford Focus staat bekend om het uitmuntende onderstel dat als toonaangevend in zijn klasse geldt. Dit vormde voor Ford Team RS de basis voor de ontwikkeling van de Focus ST, die iets lager werd gelegd en op verscheidene punten kleine essentiele aanpassingen kreeg. Zo werd de vering harder gemaakt, maar zijn de veerwegen langer en de stabilisatoren zijn steviger. Het geheel maakt een uitgesproken sportieve rijstijl mogelijk, maar is daarnaast nadrukkelijk comfortabel opgezet voor dagelijks gebruik. De nieuwe Focus-reeks is uitgerust met EHPAS (Electric-Hydraulic Power Assisted Steering). Dit systeem van stuurbekrachtiging zorgt voor meer comfort tijdens het manoeuvreren bij lage snelheid en voor betere stuurrespons en meer stabiliteit bij hoge snelheid. Voor de Focus ST werd het een stuk directer gemaakt: de besturing reageert 8% sneller dan in de gewone Focus modellen, om de bestuurder meer directe feedback te geven via het stuurwiel.

De Focus ST is uitgerust met een aangepast remsysteem: aan de voorzijde bevinden zich met vier zuigers uitgeruste geventileerde remschijven van 320 mm, aan de achterzijde remblokken met twee zuigers en remschijven van 280 mm. Verder zorgt Fords eigen ABS met EBD voor veilig en gecontroleerd remmen onder zware omstandigheden. Het Ford ESP-systeem is standaard aanwezig op de Focus ST. De Focus ST heeft een normaal differentieel.

Ford Focus (2005 - 2011)

De Focus ST beschikt over een extra instrumentenpaneel dat zich op het dashboard bevindt. Dit in het oog springende onderdeel onderscheidt de Focus ST van de standaarduitvoering van de Focus. Deze instrumenten verschaffen de bestuurder informatie over de laaddruk in de turbocompressor, de olietemperatuur en de oliedruk. De nieuwe meters zijn net als de snelheidsmeter, toerenteller en temperatuur- en benzinemeters in het primaire instrumentenpaneel voorzien van een nieuw uiterlijk dat past bij de overige interieuraccenten van geruwd aluminium, zoals het stuurwiel en de verzilverde pook. Het met leer beklede stuurwiel heeft een extra dikke rand met stevige duimgrepen en drie spaken. Een rood ST-logo is in de middelste spaak gegraveerd. De met leer beklede versnellingspook is voorzien van een rode afbeelding met de zes versnellingen.