25 oktober 2005
BMW Z4 (2003 - 2009)

BMW Z4 (2003 - 2009)

BMW introduceert nieuwe Z4 Roadster en Z4 M Roadster

25 oktober 2005 | BMW begint aan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de Z4. Op de komende Detroit Auto Show beleven zowel de vernieuwde BMW Z4 Roadster als de Z4 M Roadster hun wereldpremieres. Het belangrijkste nieuws bevindt zich onder de motorkap. De BMW Z4 Roadster en de BMW Z4 M Roadster zijn leverbaar vanaf voorjaar 2006.

Naast een aantal uiterlijke wijzigingen, is ook het motorenprogramma van de Z4 Roadster gewijzigd en uitgebreid. De zescilinder lijnmotoren zijn verder ontwikkeld en bieden nu nog meer vermogen. De BMW Z4 3.0si staat is nu goed voor een vermogen van 195kW/265pk en een koppel van 315 Nm. De 2.5si en 2.5i leveren respectievelijk 160 kW/218 pk en een koppel van 250 Nm, en 130 kW/177 pk en een koppel van 230 Nm. De basis van de BMW Z4 wordt gevormd door de 150 pk sterke 2.0 liter viercilinder motor met een koppel van 200 Nm.

BMW Z4 (2003 - 2009)

De nieuwe BMW Z4 Roadster onderscheidt zich ten opzichte van zijn voorganger onder meer door een licht gewijzigd front, met in de bumper geintegreerde mistlampen, een nieuw vormgegeven grille, licht gewijzigde achterlichten en bumper en een bredere luchtinlaat. Bovendien zijn voortaan vier nieuwe velgsoorten leverbaar, in het formaat 17 of 18 inch.

Drie jaar na de introductie van de Z4 is de nieuwe BMW Z4 M Roadster de ultieme high-performance versie. De 3.2 liter zescilinder lijnmotor levert een vermogen van 252 kW/343 pk bij 7.900 tpm en een koppel van 365 Nm bij 4.900 tpm. Gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak met korte transmissieverhoudingen leiden deze cijfers tot een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 5,0 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h.

BMW Z4 (2003 - 2009)

Uiterlijk is de Z4 M Roadster direct herkenbaar als volwaardig lid van de M-reeks van BMW. De vormgeving vestigt de aandacht op het brede front, waar een laag doorlopende spoiler maakt dat de auto lager op de weg lijkt te liggen. Drie luchtinlaten in de bumper laten duidelijk zien dat zowel de motor als het remsysteem respectievelijk zuurstof en koeling nodig hebben. Sterk geprononceerde wielkasten en 18 inch M-design velgen zijn een tweede indicatie van de afkomst van deze BMW. Ook de achterzijde van de Z4 M Roadster is een en al kracht. Door de brede wielkasten oogt de achterzijde uitzonderlijk breed en laag, terwijl gewijzigde achterlichten, een diffusor en vier uitlaatpijpen ook hier geen twijfel laten bestaan over het sportieve karakter van de auto.

Tot slot bevinden de inzittenden in het interieur van de Z4 M Roadster zich in een even sportieve als moderne ambiance. Nadrukkelijke verwijzingen naar de sportieve afkomst van de auto zijn het met leder bekleed, ergonomisch stuurwiel met M-logo en de versnellingspook, terwijl ook de sportstoelen afkomstig zijn van BMW M GmbH. Voor het interieur zijn drie uitvoeringen leverbaar, met bovendien vier verschillende kleuren leder en twee soorten lederen bekleding. Acht carrosseriekleuren - waarvan de kleuren Sepang Bronze metallic, Interlagos Blau metallic, Imola Rot alleen leverbaar zijn voor de M-reeks - maken het programma compleet.