25 oktober 2005
Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

Volkswagen wint Grand Challenge 2005

25 oktober 2005 | Volkswagen heeft met een Touareg de Amerikaanse Grand Challenge 2005 gewonnen. De Grand Challenge is een wedstrijd voor zelfstandig rijdende voertuigen, dus zonder chauffeur. De Touareg 2.5 TDI legde het 220 kilometer lange parcours op eigen houtje af in 6 uur en 54 minuten. Hoe bijzonder deze prestatie is, illustreert het feit dat van de 23 deelnemende voertuigen er slechts vijf over de eindstreep kwamen.

De techniek is in de Grand Challenge nog veel belangrijker dan in de Formule 1 of in het wereldkampioenschap rally. De menselijke factor speelt geen rol in deze wedstrijd. Faalt de techniek, dan is het direct afgelopen. Om de Grand Challenge 2005 een nog hogere moeilijkheidsfactor te geven, wordt de te rijden route vooraf geheim gehouden. Franz-Josef Paefgen van Volkswagen, verwoordt de blijdschap: "Dit is een fantastische prestatie, waar we erg trots op zijn. In minder dan twaalf maanden heeft een team van ingenieurs en ontwerpers van Volkswagen Electronics Research Laboratory (ERL) en de Amerikaanse Stanford University de auto ontwikkeld. Met de Touareg hebben we en forse stap gezet in de richting van auto's van de toekomst".

Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

De deelnemende Volkswagen Touareg is een laboratorium op wielen. De technische basis van de 174 pk/128 kW sterke SUV wijkt nauwelijks af van die van de productieversie. Alleen is er een beschermplaat aan de onderzijde van de auto aangebracht en zijn er sterkere schokdempers gemonteerd. De brandstof die de Touareg gebruikte om zelfstandig zijn kilometers af te leggen, is echter verre van gewoon. Er werd geen normale diesel gebruikt, maar SunFuel, een synthetische uit biomassa vervaardigde brandstof met een extreem lage emissiewaarde. Als enige deelnemer aan de Grand Challenge 2005 reed de Touareg met een standaard dieselmotor, die dus liep op de onconventionele brandstof. De uitlaatemissies van de Touareg met SunFuel liggen negentig procent lager dan die van een Touareg met fossiele brandstof. SunFuel kan in de toekomst een sleutelrol vervullen in de zoektocht naar milieuvriendelijke auto's.

Deze Volkswagen Touareg heeft meer innovaties aan boord. De elektronica is van een andere orde en heeft weinig gemeen met die van de normale Touareg. De auto heeft talloze sensoren aan boord, vier laserdetectoren, driedimensionale cameras, moderne 24 GHz-radarsystemen en een uiterst nauwkeurig GPS-navigatiesysteem dat de positie van de auto bepaalt.