19 oktober 2005
 

Audi

Audi toont nieuwe S8

19 oktober 2005 | Audi onthult op de Tokyo Motor Show de Audi S8. De Audi S8 wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde V10-motor met FSI directe benzine-injectie in combinatie met het quattro-systeem. De S8 komt in het voorjaar van 2006 op de markt.

Het hart van de Audi S8 is de nieuw ontwikkelde 5.2-liter V10. Deze motor is een doorontwikkelde versie van de motor uit de Lamborghini Gallardo. Daarnaast kwam belangrijke input uit het autosportprogramma van Audi. De S8 levert een vermogen van 450 pk (331 kW) en een maximumkoppel van 540 Nm vanaf 3.500 toeren per minuut. Het variabele magnesium inlaatspruitstuk zorgt ervoor dat vanaf 2.300 toeren per minuut 90 procent van het maximale koppel beschikbaar is. Het nieuwe sportieve model van Audi accelereert van nul tot 100 km/h in 5,1 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

Audi

De prestaties zijn mede te danken aan het lage gewicht van de S8. Dankzij de Audi Space Frame-technologie (ASF) weegt de Audi S8 1.940 kg inclusief quattro-vierwielaandrijving. De aandrijving is het resultaat van 25 jaar ervaring van Audi op het gebied van quattro-techniek. De nieuwste generatie van het systeem beschikt over een asymmetrisch/dynamische koppelverdeling. Onder normale omstandigheden stuurt het torsen middendifferentieel 40% van het koppel naar de voorwielen en 60% naar de achterwielen. Als de condities daarom vragen kan maximaal 85% van het koppel naar de achterwielen gedirigeerd worden, of maximaal 65% naar de voorwielen. De transmissie is een ook in zes de acceleratie imponeert.

Het onderstel is op een aantal punten aangepast voor de S8, onder meer in de afstemming van de adaptieve air suspension. De carrosserie is standaard 20 mm lager dan die van de A8, en de S8 wordt af fabriek geleverd met lichtmetalen 9J x 20-inch S-design-velgen. De bandenmaat is 265/35. De vier geventileerde schijfremmen meten 385 mm voor en 335 mm achter. Als optie zijn er krachtiger keramische remmen, die hun debuut maakten op de A8 6.0 W12 quattro. De remschijven van koolstofvezel en siliciumcarbide zijn half zo zwaar als stalen schijven en extreem goed bestand tegen hoge belastingen. De levensduur ligt op 300.000 kilometer. De keramische remmen zijn te herkennen aan de speciale antracietkleurige remzadels met Audi Ceramic-opschrift.

Audi

De in het oog springende single frame grille met S8-embleem is afgewerkt in platinagrijs en voorzien van verchroomde, verticale spijlen. Onder de grille zijn drie luchtopeningen uitgesneden in de voorbumper, geflankeerd door grote luchtinlaten met honingraatrasters. De xenonkoplampen zijn voorzien van adaptive light. Een innovatief kenmerk is de aparte dagverlichting die bestaat uit vijf energiezuinige witte leds in elke koplamp. De S8 heeft discrete badges op de voorschermen en verchroomde buitenspiegels. Een kleine geintegreerde spoiler op de kofferdeksel en vier uitlaatpijpen onderscheiden de achterzijde. Uniek voor de S8 zijn de sportstoelen met tweekleurige lederen bekleding. Het stiksel van de stoelen en het met leder beklede driespaaks sportstuur is in een contrasterende kleur uitgevoerd.

Audi Audi
 
Websitewww.audi.nl
Deel via