12 oktober 2005
 

Mercedes-Benz F600 Hygenius

Mercedes toont F 600 Hygenius studiemodel met brandstofceltechnologie

12 oktober 2005 | Tijdens de Tokio Motor Show presenteert Mercedes-Benz de nieuwe F 600 Hygenius. Dit studiemodel wordt aangedreven met behulp van brandstofceltechnologie, goed voor een vermogen van 85 kW/115 pk. De auto geeft geen schadelijke uitstoot, verbruikt 2,9 liter brandstof per 100 km en heeft een actieradius van 400 km. Naast de brandstofceltechnologie beschikt het studiemodel ook over een bedieningssysteem met virtuele displays, nieuw ontworpen stoelen en andere innovatieve technologieen, gericht op meer veiligheid en comfort voor de inzittenden.

Brandstofcellen maken gebruik van de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof om elektriciteit op te wekken in een proces waarbij geen uitstoot ontstaat. In vergelijking met eerdere versies is de brandstofcel in de F 600 Hygenius circa 40 procent kleiner en functioneert effectiever dan ooit. Ook de eigenschappen bij de koude start zijn goed. Dit is te danken aan innovaties zoals de nieuw ontworpen brandstoftanks, een elektrische turbocompressor en een nieuw be- en ontvochtigingssysteem.

De F 600 Hygenius bereikt een maximum vermogen van 85 kW/115 pk en een maximum koppel van 350 Nm. De brandstofcelaandrijving zelf is goed voor een constant vermogen van 60 kW/82 pk en een koppel van 250 Nm. Overtollige energie wordt opgeslagen in een lithium-ion-accu, net zoals bij hybride-aandrijving. Afhankelijk van de rijomstandigheden wordt de optimale krachtbron gekozen. Wanneer er bijvoorbeeld geparkeerd wordt, haalt de motor zijn kracht uitsluitend uit de accu, terwijl de brandstofcel en de accu samen voor de aandrijving zorgen bij het optrekken. De elektromotor fungeert ook als een generator die de accu voedt wanneer de auto remt door de daarbij vrijkomende energie te regenereren.

Mercedes-Benz F600 Hygenius

Slimme designoplossingen maken de F 600 Hygenius tot een echte gezinsauto. De rugleuning van de passagiersstoel voor en de achterstoelen kan bijvoorbeeld aan beide zijden worden gebruikt. Zo kan een Isofix kinderzitje op de voorstoel tegen de rijrichting in worden geplaatst. Wanneer de passagier voorin tegenover de passagiers achterin zit, draagt dit bij tot meer veiligheid en het maakt het bijvoorbeeld ook makkelijker om onderweg aandacht aan de kinderen te besteden. Voor de bestuurdersstoel heeft Mercedes-Benz een revolutionaire rugleuning in twee delen ontworpen die de bewegingen van het bovenlichaam volgt en de belasting van de tussenwervelschijven vermindert, ongeacht de positie van de stoel.

Cameras in de behuizing van de zijspiegels houden het verkeer naast en achter de F 600 Hygenius in de gaten, zelfs wanneer de auto geparkeerd staat. Wanneer er van achteren een fietser nadert, blokkeert het systeem voor een paar seconden de vergrendeling van de portieren om zo een mogelijke aanrijding bij het openen van de portieren te voorkomen. Op de weg worden de dode hoeken van beide zijspiegels door de camera's in de gaten gehouden. Bovendien wordt de bestuurder die van rijbaan wil wisselen gewaarschuwd wanneer er van achteren een auto nadert.

De achterklep van de F 600 Hygenius is uitgevoerd in twee delen. Wanneer er weinig ruimte is, wordt het onderste deel automatisch naar binnen geklapt, zodat er veel minder ruimte nodig is om de klep te openen. Hierbij klapt de achterbumper naar beneden om het inladen te vergemakkelijken. Ook de voorportieren van het nieuwste Mercedes-Benz studiemodel hebben een systeem dat het in- en uitstappen in nauwe ruimtes makkelijker maakt: de deuren scharnieren schuin naar boven open, waardoor ze bij het openen minder zijwaartse ruimte nodig hebben dan tot nu toe gebruikelijk.

Mercedes-Benz F600 Hygenius

Om alle verschillende functies snel, gemakkelijk en vooral veilig te kunnen bedienen, hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz een bedieningssysteem ontwikkeld dat is gebaseerd op het bedieningssysteem Command van de nieuwe S-Klasse. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder zo min mogelijk wordt afgeleid. De beelden op de beide hoogresolutie kleurenschermen op het dashboard worden omgeleid via twee spiegels voordat ze geprojecteerd worden op een punt dat zich 1,40 meter voor de bestuurder bevindt.

Mercedes-Benz F600 Hygenius Mercedes-Benz F600 Hygenius
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via