31 augustus 2002
Toyota MR2

Toyota MR2

de toyota mr2 heeft een facelift ondergaan

31 augustus 2002 | Gedurende de afgelopen drie jaar heeft de huidige Toyota MR2 van verschillende autojournalisten (waaronder de Autozine.nl redactie) veel lof ontvangen voor zijn compromisloze rijplezier en zijn "value-for-money". Toyota heeft besloten om de MR2 te verbeteren met een aantal extra voorzieningen die een nog grotere bijdrage moeten leveren aan onder andere het rijplezier en de veiligheid.

De vormgeving van zowel het exterieur als het interieur van de Toyota MR2 is aangepast aan de nieuwste designtrends, met het accent op sportiviteit. De voor- en achterbumper zijn opnieuw vormgegeven voor een agressievere look. De voorbumper is nu voorzien van geïntegreerde ronde mistlampen. Ook de koplampen en achterlichten zijn gewijzigd. De nieuwe dubbele koplampen zorgen 's nachts voor een beter zicht. De achterlichten zijn opnieuw ingedeeld - de rode lampglazen zijn voorzien van twee ovale figuren, die het geheel een sportief aanzien geven. Het front van de auto is opnieuw vormgegeven met een trapeziumvormige bumper die het brede, stabiele silhouet benadrukt en een krachtigere grille. Een ander opmerkelijk kenmerk van de achterzijde is de dikke uitlaatpijp die er geen twijfel over laat bestaan dat de Toyota MR2 een ware rijmachine is. Het vernieuwde interieur heeft nu meer chromen accenten die de MR2 een exclusieve sfeer geven. Het bedieningspaneel van het dashboard is aangepast met opnieuw vormgegeven verwarmingsknoppen, bovendien zijn de symbolen op het instrumentenpaneel sportiever uitgevoerd en duidelijker afleesbaar.

Toyota MR2

De reeds bekende vijfversnellingen handgeschakelde transmissie en Speedshift (sequentiële transmissie) hebben plaatsgemaakt voor versies met zes versnellingen, waardoor de tussenacceleratie van de MR2 sterk is verbeterd en de MR2 nog meer rijplezier biedt. Alle uitvoeringen zijn nu standaard voorzien van een Torsen-differentieel met beperkte slip. Dit systeem is meestal niet merkbaar aanwezig, maar is een belangrijke hulp bij het op de weg overbrengen van het volledige vermogen van de 1.8 WT-i motor. Het zorgt voor extra grip door constant koppel op het wiel met de meeste grip over te brengen. Met de Speedshift kan de bestuurder snel schakelen met knoppen op het stuurwiel of met de pook op de vloer. Deze bedieningssystemen zijn opnieuw afgesteld voor een snellere reactie en een sportiever rijgevoel. De ECU van de transmissie signaleert nu wanneer de rijsnelheid van de MR2 onder een bepaalde waarde zakt, waarna de transmissie terugschakelt naar de tweede versnelling voor een soepeler rijgedrag en een snellere reactie wanneer weer geaccelereerd moet worden. De MR2 met Speedshift is uitgerust met VSC (Vehicle Stability Control), TRC (Traction Control) en BA (Brake Assist). Zonder afbreuk te doen aan de kwaliteiten van de MR2 op het gebied van handelbaarheid, bieden deze actieve veiligheidsvoorzieningen volgens Toyota een grotere veiligheidsmarge.

Gelijktijdig zijn met het oog op een verdere verbetering van de handelbaarheid en stabiliteit van de Toyota MR2 wijzigingen aan de wielophanging, de stuurinrichting, de wielen en de banden doorgevoerd. De achterwielophanging is voorzien van extra verstevigingen voor een stijvere bevestiging. De kleppen van de schokdempers en de dempingskarakteristiek zijn verfijnd, waardoor de MR2 vlakker op de weg blijft liggen en een betere balans tussen handelbaarheid en stabiliteit biedt. Achter zijn grotere banden op 16-inch velgen gemonteerd (15-inch voor). Voor de stuurinrichting zijn naaldlagers gebruikt voor een sneller reagerende, beter aanvoelende besturing als gevolg van de verminderde wrijving.