6 augustus 2001
 

Nissan Primera

Nissan introduceert nieuwe Primera

6 augustus 2001 | Nissan slaat een andere weg in met de nieuwe Primera. Door een combinatie van futuristische vormgeving met hoogstaande techniek, een goede wegligging en optimaal rijcomfort staat de Primera symbool voor Nissans nieuwe koers. Nissan president Carlos Chosn onthult op de Frankfurt Motor Show 2001 het compleet gewijzigde model.

Voor de productieversie van de nieuwe Primera, hielden de ontwerpers vast aan het mono-silhouet van de conceptcar die tijdens de Autosalon van Parijs debuteerde. Het innovatieve design breekt met de traditionele drie-delen benadering voor sedans. De neus, het middengedeelte en de achterkant van de nieuwe Primera lopen vrijwel vloeiend in elkaar over. Ook het interieur is -net als het concept- revolutionair opgezet. Het instrumentenpaneel is voorzien van een groot centraal display. Audio, informatie, communicatie, navigatie en klimaatcontrole zijn gebundeld. Het pakket met technologische voorzieningen is uit te breiden met adaptieve cruise control. Deze intelligente versie van cruise control maakt gebruik van lasertechnologie om de afstand tot de voorligger te meten. Hierna wordt het motormanagement en het ABS-systeem aangestuurd om een bepaalde afstand tot de voorligger vast te houden.

Nissan Primera

Voor de ontwikkeling van het onderstel stelden de ontwerpers van de nieuwe Primera zichzelf een uitdagende taak: het vinden van de beste balans tussen weggedrag en rijcomfort. "Door multi-link wielophanging voor en achter te combineren met een stijver chassis zijn exceptionele rijeigenschappen gegarandeerd, terwijl het rijcomfort eveneens op een zeer hoog niveau ligt", aldus Nissan. De dynamische kwaliteiten van de Primera worden versterkt door het Elektronische Stabiliteitsprogramma (ESP).

De nieuwe versie van de Primera rolt in Nissans fabriek in het Britse Sunderland van de band. In maart/april volgend jaar komt het model in Nederland op de markt.