5 oktober 2005
 

Nissan

Nissan Advanced Crash Laboratory in gebruik genomen

5 oktober 2005 | Nissan heeft een nieuw botsproefcentrum in gebruik genomen: het Nissan Advanced Crash Laboratory (NACL). In het testcentrum voert Nissan met behulp van geavanceerde technieken crashtests uit. Nissan stelt zichzelf ten doel het aantal dodelijke auto-ongelukken waarbij een Nissan betrokken is, te reduceren. Het NACL draagt daaraan bij.

"We zijn zeer verheugd dat we nu over een tweede botsproeffaciliteit in Japan kunnen beschikken", zegt Kimiyasu Nakamura, Senior Vice President van Nissan. "Het gebouw ligt op het Oppama-testterrein in Yokasuka, vijftig kilometer ten zuidwesten van Tokyo. De oppervlakte van het ultramoderne laboratorium is 40.000 vierkante meter. Het nieuwe Nissan Advanced Crash Laboratory levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe veiligheidstechnieken in Nissan-auto's, in het kader van onze Safety Shield-aanpak".

Safety Shield, dat in 2004 van start is gegaan, is de noemer waaronder Nissan zijn veiligheidstechnologieen ontwikkelt. Zowel het voorkomen van een ongeluk als het bieden van optimale bescherming tijdens een ongeval staan centraal in het Safety Shield programma. Nissan is ervan overtuigd dat de bestuurder het grootste deel van de veiligheid in eigen hand heeft. Nissan richt zich daarom op de chauffeur van de auto, om hem of haar te helpen een ongeluk te voorkomen en letsel en schade te beperken. Nissan heeft nog een botsproefcentrum in het Nissan Technical Center in Atsugi, Kanagawa. Hier worden proeven gedaan waarbij autos tegen harde, onbuigzame en tegen beweegbare obstakels botsen.

Nissan

In het NACL simuleert Nissan crashes waarbij twee auto's betrokken zijn. Ze kunnen tegen elkaar botsen onder hoeken varierend van 85 tot 185 graden, in stappen van 5 graden, bovenop de gebruikelijke frontale botsingen en botsingen haaks op een andere auto. Zelfs botsingen tussen twee voertuigen die dezelfde richting op rijden, worden in het testcentrum nagebootst. Dit kan onder hoeken van 5, 10, 15, 30, 45 60 en 75 graden.

In het NACL test Nissan ook de passagiersveiligheid in vier soorten ongelukken waarbij de auto over de kop slaat. De eerste is de dolly rollover-test. Hierbij is de auto bevestigd op een verrijdbaar plateau en wordt er een gecontroleerde koprol uitgevoerd. Een andere test is de trip-over-test: de auto slipt en raakt een (stoep)rand, waardoor hij over de kop slaat. De derde proef is de ditch rollover-test, een simulatie waarbij de auto van de weg raakt, van een helling slipt en onderaan over de kop rolt. Ten slotte voert Nissan de corkscrew-test uit. Hier wordt gesimuleerd dat de wielen van de auto aan een kant tegen de vangrail of een andere hoger liggende rand rijden, waardoor de auto over de kop slaat. Bij het ontwerpen van deze vier tests heeft Nissan gegevens gebruikt van ongelukken die in de praktijk hebben plaatsgevonden.

Nissan
 
Websitewww.nissan.nl
Deel via