31 augustus 2002
Subaru Forester (2002 - 2008)

Subaru Forester (2002 - 2008)

Subaru introduceert vernieuwde Forester

31 augustus 2002 | Het gaat bij de nieuwe Forester niet om slechts een cosmetische ingreep, maar om een volledig nieuwe auto. Wel bleef een aantal basisprincipes van Subaru in het nieuwe ontwerp gehandhaafd. Zo onderscheidt de nieuwe Forester zich ook nu weer door zijn horizontaal geplaatste boxermotoren (tweeliter benzine, met of zonder turbo) die bijdragen aan een relatief laag zwaartepunt. En natuurlijk beschikt de Forester AWD, zoals de naam al zegt, over All Wheel Drive, oftewel permanente vierwielaandrijving (AWD).

De tweeliter Subaru-krachtbron (92 kW/125 pk) is gebouwd volgens het vertrouwde boxerprincipe. Door technische verfijningen verbruikt hij minder brandstof dan voorheen, terwijl de Forester mede als gevolg van de verbeterde aërodynamica betere prestaties laat noteren. Het laag zwaartepunt en het geringe gewicht van de onderdelen waaruit de carrosserie is opgebouwd, helpen mee om het grootste voordeel uit het motorvermogen te halen. Met handgeschakelde vijfbak komt het verbruik volgens de officiële normen op 8,5 liter per 100 kilometer gecombineerd. Deze waarde voor de Forester 2.0 met automatische transmissie ligt een tiende liter per 100 kilometer hoger. De turbomotor levert 130 kW/177 pk en bezorgt de nieuwe Subaru Forester met turbomotor een topsnelheid van 202 kilometer per uur. Voorzien van de handgeschakelde vijfbak komt het officiële verbruik (gecombineerd) op 9,8 liter per 100 km.

Geen enkele Subaru is compleet zonder een in de rallysport geperfectioneerd 'All Wheel Drive'-systeem. Ook de nieuwe Forester AWD beschikt dus over dit fundamenteel Subaru-concept en gaat nog een stapje verder. Het systeem is met name effectief dankzij zijn optimale koppelverdeling. Onder normale omstandigheden - droog asfalt - wordt het motorvermogen 50/50 over de voor- en achteras verdeeld. Bij de versies met automatische transmissie ligt deze verhouding dan op 60/40. Op het moment dat de situatie gevaarlijk wordt - op natte wegen, kiezelstenen, modder of sneeuw - wordt het grootste koppel automatisch en onmiddellijk gevoerd naar de as die het minste doorslipt. Met als gevolg altijd grip op de weg, terwijl de stabiliteit optimaal blijft. Het gebruik van aluminium voor de motorkap, de bumperbalken, de dakrails en het zonnedakframe, draagt bij aan de stabiliteit van de nieuwe Forester doordat het gewicht van de delen die het verst van het zwaartepunt liggen zo laag mogelijk wordt gehouden.

Subaru Forester (2002 - 2008)

De vooruitgang die Subaru bij het rijden met de nieuwe Forester geboekt heeft, wordt vergroot doordat Subaru ook de automatische en handgeschakelde transmissies heeft verfijnd. Het schakelen verloopt daardoor volgens de fabrikant makkelijker en minder merkbaar, terwijl trillingen en eventuele stootjes - langzaam optrekken, vaart minderen - moeten worden voorkomen. De elektronisch geregelde automatische vierbak in de Forester is uitgerust met een sportief schakelpatroon voor de selectiepook en heeft naadloos op elkaar aansluitende trappen, die het schakelen vrijwel onmerkbaar moeten laten verlopen. De computergestuurde koppelverdeling past zich volgens Subaru perfect aan alle omstandigheden aan. De handgeschakelde vijfbak van de Forester AWD is gekoppeld aan een compact gelimiteerd-slipdifferentieel om de gewichtsbalans en koppeldistributie te optimaliseren. De 2.0 X-versies met deze transmissie zijn uitgerust met hoge en lage gearing ('Hi' en 'Lo'). Een vliegwiel voorkomt trillingen en bijgeluiden. Voorts zijn alle handgeschakelde Foresters voorzien van een 'Hill Holder' voor het simpel en vlekkeloos uitvoeren van "hellingproeven".

Ook op het gebied van de ondersteltechniek komt de rallyachtergrond van Subaru opnieuw tot uiting. Het chassis en de ophanging van de nieuwe Forester zijn volledig opnieuw getuned om meer stijfheid, stabiliteit en stuurcontact te geven. Deze verfijningen bouwen voort op de voordelen van het laag zwaartepunt. De toegepaste McPherson-veerpoten voor en onafhankelijke ophanging met dubbele draagarmen en schroefveren achter werden speciaal ontworpen voor de sterk tegenstrijdige eisen die gesteld worden zowel tijdens lichtbeladen, lange afstandsreizen als tijdens zwaarbeladen off-road exercities. In beide gevallen streeft Subaru naar het ontbreken van "rolgedrag" en overhellen, dat bij de hoog opgebouwde 4 x 4's vaak voorkomt. De grotere spoorbreedte voor en achter (met een toename van 20 mm bij de X en 15 mm bij de XT zijn de breedtes voor beide typen thans gelijk) moeten hier ook aan bijdragen.

De nieuwe Forester zal in de eerste helft van de maand september bij de Subaru-dealer in de showroom komen.