1 oktober 2005
Toyota HiLux (2004 - 2015)

Toyota HiLux (2004 - 2015)

Nieuwe Toyota HiLux nu bij de dealer

1 oktober 2005 | Met de nieuwe Toyota HiLux lanceert Toyota de nieuwste generatie van een van zijn meest succesvolle modellen. De Toyota HiLux is wereldberoemd om zijn terreincapaciteiten, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Een belangrijk verkoopargument voor de nieuwe HiLux is zijn opvallend moderne ontwerp, dat Toyota-kwaliteit verenigt met aanzienlijke verbeteringen op het gebied van interieurruimte en praktische gebruiksmogelijkheden.

Het nieuwste model is beduidend groter dan zijn voorganger (5.255 mm lang, een toename van 340 mm), en heeft een uitstraling die past bij zijn rol als avontuurlijk vrijetijdsvoertuig. De extra lengte komt hoofdzakelijk voor rekening van de wielbasis (nu 3.085 mm), met alle voordelen van dien voor de interieurruimte, maar resulteert ook in een verhoogd rij- en reiscomfort voor de inzittenden. Ook de laadbak is groter, vooral die van de Enkele en Dubbele Cabine versies.

De rijprestaties zijn verbeterd dankzij een gloednieuw chassis en gloednieuwe wielophanging, betere remmen en een modernere aandrijflijn. Een lager brandstofverbruik resulteert in een grotere actieradius en dankzij een nieuwe reeks maatregelen om geluid en trillingen te beperken, benadert het geluidscomfort dat van een personenauto. In Nederland zal het volledige gamma van drie carrosserievarianten (Enkele Cabine, Dubbele Cabine en Xtra Cabine) en zowel 4x2- als 4x4-aandrijfsystemen beschikbaar zijn.

Toyota HiLux (2004 - 2015)

Het chassis heeft een 45% hogere torsiestijfheid dan dat van de huidige HiLux, wat bijdraagt aan een vermindering van de rolbewegingen en een lager geluidsniveau in het interieur. De doorsnede van de langsdragers werd met 75% vergroot door ze 20 mm hoger en 30 mm breder te maken. Samen met een vermindering van het aantal lasnaden, door het gebruik van een binnenframe uit een stuk, resulteert die grotere doorsnede in een hogere torsiestijfheid, terwijl sterkere dwarselementen de verticale stijfheid bevorderen. De nieuwe HiLux is standaard uitgerust met diverse beschermplaten onder de carrosserie, zodat hij opgewassen is tegen het zwaardere terreinwerk. Vooral het voorste deel van de auto, met de tussenbak en de brandstoftank, wordt op die manier goed beschermd.

Vanaf de introductie is de nieuwe HiLux uitgerust met een 2,5-liter D-4D dieselmotor van Toyota, met een common-rail inspuitsysteem van de tweede generatie. Hij ontwikkelt 75 kW (102 pk) vermogen bij 3.600 tpm en levert een maximumkoppel van 260 Nm (200 voor de 2WD-versies). Deze nieuwe motor onderscheidt zich door lage gebruiks- en onderhoudskosten. Een grote tank van 80 liter (Enkele Cabine en Dubbele Cabine) zorgt voor een grote actieradius.

Een aantal maatregelen maakt de nieuwe HiLux stiller en comfortabeler, vooral tijdens lange reizen. Voorbeelden zijn het stijvere chassis en de carrosseriepanelen met hoge treksterkte. Het gebruik van geluiddempende materialen met een hoge dichtheid onder de motorkap en aan beide zijden van het dashboard, draagt eveneens bij tot lagere geluids- en trillingsniveaus. In diverse delen van de carrosseriestructuur, rond de deuren en de voorruit, werd isolerend schuim gespoten, en versterkingsplaten rond de carrosserie zelf helpen trillingen en geluiden te absorberen. Zelfs het uitlaatsysteem, met zijn grotere einddemper en speciaal ontwikkelde ophangrubbers, is ontworpen om het geluidsniveau te verlagen.

Toyota HiLux (2004 - 2015)

Toyota verwacht volgend jaar ongeveer 25.000 exemplaren van de HiLux in Europa te verkopen. In Nederland ligt dit aantal op 200 exemplaren.