16 september 2005
Daihatsu Copen (2002 - 2012)

Daihatsu Copen (2002 - 2012)

Daihatsu Copen nu ook links gestuurd

16 september 2005 | De mini-roadster Copen is in Europa een unieke sportwagen. Daihatsu heeft voor de IAA een nieuwe versie van deze bijzondere compacte sportwagen meegenomen. Deze is voorzien van een nieuwe motor en het stuur aan de linkerkant.

De nieuwe 1.3 liter 4-cilinder motor met twee bovenliggende nokkenassen (DOHC) biedt continue dynamische variabele kleptiming (DVVT). In het lagere en middelste toerengebied levert de motor meer koppel, terwijl hij bij hoge snelheden beter accelereert. De motor (type K3-VE) wordt ook toegepast in andere Daihatsu modellen en is vanwege zijn compacte afmetingen, zijn goede prestaties en lage brandstofverbruik zeer populair. De versie van de Copen is speciaal getuned en afgestemd op sportief rijgedrag.

Daihatsu Copen (2002 - 2012)

De Copen is zeker geen auto die uitsluitend bedoeld is voor een bepaalde groep autorijders. De jonge ingenieurs bij Daihatsu hebben getracht een sportwagen te ontwikkelen voor ongecompliceerd rijplezier. Daarom moest alleen de styling al zo bijzonder zijn, dat deze veel autoliefhebbers zou aanspreken: men ziet de Copen en wil hem simpelweg hebben.

De basis van de styling is het zogenaamde cabin forward concept, die de constructie van de voorwielaandrijving optimaal benut, waarbij het oorspronkelijke druppelvormige silhouet intact blijft. Ook het vloeiende design waarin ronde vormen een belangrijke plaats innemen, blijft behouden. Om het sportieve karakter van de auto te benadrukken, beschikt de nieuwe Copen over Recaro stoelen, een achterspoiler en een Momo stuur.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!