15 september 2005
Kia Rio (2005 - 2011)

Kia Rio (2005 - 2011)

Nieuwe Kia Rio nu bij de dealer

15 september 2005 | De nieuwe Rio staat vanaf heden bij de Nederlandse Kia-dealer in de showroom. De continuiteit die onderstreept wordt door het behoud van de naam Rio, zou de aandacht kunnen afleiden van een feit van minstens even groot gewicht: de vijfdeurs hatchback is in Rüsselsheim (Duitsland) vormgegeven door Europese designers, voor Europese consumenten. De voorgaande Rio was wat betreft stijl meer op de Amerikaanse smaak gericht. De techniek is een coproductie van Kia ingenieurs uit Amerika, Europa en Korea.

De carrosserie is korter, maar ook breder en flink hoger. Er is meer lengte voor de benen, meer breedte voor de schouders en meer hoogte voor het hoofd. Bovendien is de instaphoogte (gemeten op de heup) toegenomen met 4,5% achterin en 7,5% voorin. Grote Europeanen hoeven dus minder ver door te buigen om comfortabel plaats te nemen. De passagiers achterin zitten iets hoger dan voorin, zodat ook zij goed uitzicht hebben. Niettegenstaande de toegenomen breedte en hoogte, is de stroomlijn juist verbeterd. De efficientie van het totale ontwerp wordt onderstreept door het feit dat bij duidelijk verminderd brandstofverbruik hogere rijprestaties beschikbaar zijn.

Kia Rio (2005 - 2011)

Nieuwe is de Common Rail dieselmotor met Variable Geometry Turbocharger (VGT). De diesel levert 235 Nm trekkracht bij 2.000 toeren. Zoals elke moderne dieselmotor is ook de 1.5 CRDi op zijn best bij matige toerentallen. De turbine met variabele geometrie speelt hierbij een belangrijke rol. De turbo met variabele geometrie heeft geen turbogat bij lage toerentallen en levert nog steeds voldoende lucht bij hoge toerentallen. De topsnelheid van de diesel is 176 km/h en de acceleratie uit stilstand tot 100 km/h vraagt 11,5 seconden.

Naast de 1.5 CRDi VGT diesel zijn er twee benzinemotoren: de vernieuwde 1.6 CVVT viercilinder met een accent op sportiviteit en een geheel nieuwe 1.4 viercilinder met de nadruk op economie. De 1.4 motor die zijn werelddebuut maakt in de Kia Rio heeft twee bovenliggende nokkenassen die vier kleppen per cilinder bedienen. Dit draagt bij aan het vermogen van 71,3 kW (97 pk) bij 6.000 tpm. De trekkracht is maximaal 126 Nm bij 4.700 toeren. De 1.6 CVVT levert maximaal 82,4 kW (112 pk) bij 6.000 tpm, goed voor een topsnelheid van 188 km/h en acceleratie uit stilstand tot 100 km/h in 10,2 seconden. Het maximum koppel bedraagt 146 Nm bij 4.500 tpm.

Kia Rio (2005 - 2011)

Het remsysteem omvat schijfremmen rondom, met inwendig geventileerde schijven op de voorwielen. Het vierkanaals ABS regelt de remdruk naar elk van de vier wielen afzonderlijk, naar gelang de grip tussen de band en het wegdek daarom vraagt. Bovendien zorgt het EBD (Electronic Brakeforce Distribution) systeem voor preventieve verdeling van de remkracht, afhankelijk van het aantal meereizende passagiers en de belading. ESP (Electronic Stability Program) is optioneel. Bestuurders- en passagiersairbags zijn standaard en verdergaande veiligheidsitems zoals zij- en gordijnairbags alsmede actieve hoofdsteunen zijn beschikbaar. Bevestigingspunten voor Isofix kinderzitjes achterin onderstrepen het familievriendelijke karakter van de Kia Rio.