30 augustus 2002
 

BMW

bmw koppelt telefoon en auto via bluebooth-technologie

30 augustus 2002 | Als eerste autofabrikant biedt BMW vanaf september 2002 voor de 3-, 5- en X5-serie een innovatieve oplossing voor de koppeling tussen mobiele telefoon en hands-free-installatie in de auto. Op dit moment is er keuze uit bijvoorbeeld de Nokia 6310 of de Ericsson T39. Ook Siemens biedt binnenkort een Bluetooth-telefoon aan. De koppeling wordt via een speciale, radiografische verbinding tot stand gebracht. Komt de mobiele telefoon binnen het ontvangstbereik van de Bluetooth-chip in de auto (een straal van circa 10 meter) dan wordt de telefoon automatisch op het boordsysteem aangesloten, net alsof dat met een kabel gebeurt.

Zodra de mobiele telefoon via Bluetooth met de auto is verbonden, kan de telefoon veilig via het multifunctionele stuurwiel en via de displays in de auto worden bediend inclusief volledige hands-free-functie. Alle belangrijke gegevens, zoals de inhoud van het nummergeheugen, de Top-8-lijst, alsmede de laatst gekozen nummers, worden met het boordsysteem gesynchroniseerd. Aan het systeem kunnen maximaal vier verschillende telefoons (van verschillende bestuurders) worden gekoppeld. Om een storingsvrije ontvangst te garanderen wordt de mobiele telefoon via een adapter in de middenconsole verbonden met de telefoonantenne op de auto. Hiermee wordt tegelijkertijd de accu van de telefoon opgeladen. Om elektromagnetische signalen en storingen in de auto te voorkomen adviseert BMW om alleen mobiele telefoons te gebruiken met een bijpassende, aparte aansluiting op de auto-antenne.

Naast de aanmerkelijk grotere comptabiliteit (nagenoeg alle actuele en toekomstige Bluetooth-mobiele telefoons van ongeacht welke fabrikant kunnen worden gebruikt) biedt de universele voorbereiding voor een mobiele telefoon met Bluetooth-interface vooral voordeel bij de aankoop van een nieuwe mobiele telefoon. Alleen de gunstig geprijsde en met enkele handgrepen verwisselbare snap-in-adapter (verkrijgbaar bij de BMW dealers), hoeft dan te worden vervangen. Daarmee is het systeem volgens BMW voorbereid voor de toekomst.

De Bluetooth-standaard is ontwikkeld naar aanleiding van een conceptidee van het elektronicaconcern Ericsson. Negen firma's vormden de Special Interest Group (SIG) en brachten in 1999 de eerste standaard op de markt. Circa honderdvijftig partner-firma's, waaronder de BMW Group, dragen tegenwoordig bij aan de verdere ontwikkeling van het concept. Meer dan tweeduizend andere producenten hebben de Bluetooth-standaard voor hun producten geselecteerd. Deze standaard voor draadloze informatie-overdracht is genoemd naar de Viking-koning Harald Blatand. Hij zette zich in de tiende eeuw in voor de eenheid van de Scandinavische volken. Ook Bluetooth wordt gekenmerkt door eenheid wereldwijd. De voordelen van de standaard zijn gunstige marktprijzen voor de chipset, een grote data-overdrachtssnelheid van een megabit per seconde, alsmede een geringe storingsgevoeligheid. De communicatie vindt plaats in de licentievrije 2,4 GHz-band. Nu al zijn talrijke mobiele telefoons, laptops, modems, printers, PDAs, cameras en andere elektronische apparaten uitgerust met Bluetooth-interfaces. In de naaste toekomst zullen daardoor steeds minder kabelverbindingen nodig zijn voor de koppeling van apparatuur aan elkaar.

 
Websitewww.bmw.nl
Deel via