14 september 2005
Kia Magentis

Kia Magentis

Kia Magentis beleeft wereldprimeur in Frankfurt

14 september 2005 | Kia introduceert een nieuwkomer in het zakelijke segment: de compleet nieuwe Magentis. Het ontwerp is speciaal aangepast om aan de Europese consument tegemoet te komen. Het resultaat is een zeer luxueuze zaken-sedan met sportieve aspiraties.

De Magentis werd langer, breder en hoger met de wielen verder naar buiten geplaatst. De verbeterde aerodynamica zorgt volgens Kia voor gunstigere cijfers voor brandstofverbruik en bovendien minder windgeruis. De onafhankelijke voorwielophanging werd niet alleen lichter, maar ook compacter. Dit maakte het mogelijk om het passagierscompartiment te vergroten en de vooroverbouw te verkleinen. De tandheugel-stuurinrichting is afgestemd op de Europese sportieve smaak. De onafhankelijke achterwiel-ophanging is eveneens lichter, zodat de wielen bij hoge snelheid en slechter wegdek meer contact met de weg houden. Het remsysteem is geheel overeenkomstig wat men in deze klasse mag verwachten: schijven rondom, vooraan geventileerd, en tenminste voorzien van vierkanaals ABS plus EBD.

Kia Magentis

Kia heeft speciaal voor de lange Europeanen stoelen ontwikkeld die alleen hier en niet in de USA, Japan en elders aangeboden worden. Deze bieden volgens de fabrikant meer zijdelingse steun, zowel voorin als achterin, passend bij de snellere rijstijl die in Europa gebruikelijk is. Bovendien is de ondersteuning van de bovenbenen verlengd. Het stuurwiel is in hoogte (radiaal) verstelbaar en kan ook in diepte (axiaal) verstelbaar geleverd worden. Hiermee kunnen kleinere en juist grotere bestuurders in dezelfde auto allebei een perfect ontspannen zitpositie innemen. Verder is er voor Europa een nieuwe kleurstelling die afwijkt van de mondiale gewoonte om beige en grijs aan te bieden. De sportievere keuze voor Europa is all-black of two-tone zwart met grijs. De overige details van het interieur worden op deze keuze afgestemd.

Voor het eerst biedt de Magentis keuze uit zowel vier- en zescilinder benzinemotoren als een sterke en zuinige dieselmotor. Alle motoren voldoen aan de toekomstige Euro-4 norm voor emissies. De nieuwe viercilinder tweeliter benzinemotor maakt gebruik van CVVT (Continuously Variable Valve Timing). De 2.7 V6 is ingrijpend herzien, met hogere prestaties en duurzaamheid bij lager benzineverbruik als doelstelling. Voor zakelijke veelrijders is er een Magentis turbodiesel. Deze versie komt enkele maanden na de benzinemotoren beschikbaar, in het voorjaar van 2006.