14 september 2005
Opel Antara

Opel Antara

Opel toont Antara GTC: Gran Turismo Crossover

14 september 2005 | Met de vierwielaangedreven Concept Car Antara GTC (Gran Turismo Crossover) demonstreert Opel hoe dynamisch en atletisch een SUV (Sport Utility Vehicle) kan zijn. Deze stijlstudie beleeft haar premiere op de Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt. Opel vertaalde zijn designtaal naar dit speciale concept en creeerde met het typische driedeurs-design een sportieve interpretatie van een SUV.

Met de opvallende koplampen, die tot ver op de flanken doorlopen en de merktypische vouw in de motorkap, benadrukt de voorzijde van deze vierzitter het nieuwe design van Opel. Van de zijkant gezien trekt hij de aandacht met zijn frameloze ramen die recht naar beneden gaan en bijdragen tot het coupeachtige silhouet.

Opel Antara

Dankzij een aantal optische en technische details en de typische interieurflexibiliteit van Opel sluit de stylingstudie ook aan bij alle praktische eisen. Zo heeft de kofferdeksel een pantograafvormige scharnier en draait deze door het design naar boven en voorwaarts wanneer hij wordt geopend. De persoon die de bagage inlaadt hoeft geen stap naar achter te doen, wat resulteert in een erg gemakkelijke toegang tot de kofferruimte. De twee achterstoelen kunnen volledig worden weggeklapt, waardoor men een vlakke laadvloer krijgt. De voorstoelen worden verankerd op monorails en geven de indruk dat ze zweven. Met behulp van een EasyEntry' systeem schuiven de stoelen met een druk op de knop richting het dashboard, zodat passagiers gemakkelijk achterin kunnen plaatsnemen.

Onder de motorkap ligt een 212 pk sterke twin-turboversie van de 1.9 CDTi viercilinder common-rail dieselmotor. De dwars geplaatste conceptmotor produceert 400 Nm koppel vanaf 1.400 t/min en beschikt over een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter (DPF). Computersimulaties tonen een topsnelheid van 210 km/u en een acceleratie van nul naar 100 km/u in ongeveer 8 seconden. Met de Antara GTC borduurt Opel voort op een reeks Concept Cars die stuk voor stuk de dynamische designtaal van het merk herinterpreteren en toepassen op verschillende autosegmenten. Voorbeelden daarvan zijn de GTC Geneve (Geneve 2003), de Insignia (IAA 2003), de Trixx (Geneve 2004) en de VX Lightning (Londen 2003).