14 september 2005
Toyota Yaris (2005 - 2011)

Toyota Yaris (2005 - 2011)

Toyota toont tweede generatie Yaris

14 september 2005 | De Frankfurt Motor Show 2005 vormt het podium waarop de geheel nieuwe Toyota Yaris, de tweede generatie van het bestverkopende model van Toyota in Europa, zijn debuut maakt. Bij de nieuwe Yaris is de uitrusting geavanceerder en liggen het comfort en de veiligheid op een hoger niveau dan bij zijn voorganger. Deze nieuwe generatie Yaris is in ieder opzicht gegroeid, waarbij de vele designkenmerken duidelijk maken dat ook de styling geheel vernieuwd is. De nieuwe Yaris zal in Europa eind 2005 op de markt komen.

De nieuwe Yaris is de meest recente creatie van ED2, Toyota's Europese designstudio. Uiteraard komen veel van de eigenschappen en stylingkenmerken terug die het huidige model zo populair hebben gemaakt bij de klanten. Zij waarderen zijn "Yarisness" daarom zijn veel van de carrosserieverhoudingen gelijk gebleven, al oogt de auto krachtiger. Het exterieurdesign is niet alleen modern maar ook effectief. De Yaris heeft meer dan 1.000 uur in de windtunnel doorgebracht en is getest met windsnelheden tot 180 km/h, iets wat voor een auto in het B-segment tamelijk uitzonderlijk is. Het resultaat is één van de laagste Cw-waardes in zijn klasse: 0,30.

Toyota Yaris (2005 - 2011)

De totale lengte van de carrosserie van de Yaris is toegenomen met 110 mm en de wielbasis is met 90 mm gegroeid. Het concept van de carrosserie wordt verder geaccentueerd doordat de voorruit en het dashboard verder naar voren zijn geplaatst, waardoor de ruimte in het interieur nog meer gegroeid is dan de buitenafmetingen. Verder is het nieuwe model 35 mm breder en 30 mm hoger. Ondanks dat alles is de draaicirkel kleiner geworden dan die van het model dat hij vervangt 9,4 meter (8,8 meter met 14 inch-banden). Er is meer beenruimte en de afstand tussen de heuppunten voor en achter is met 45 mm gegroeid. Ook is er meer hoofdruimte, zowel voor als achter. Verder is de afstand tussen de rails van de voorstoelen met 38 mm vergroot, waardoor er meer ruimte ontstaat voor de voeten van de inzittenden achter.

Het meest opvallend is de aanzienlijk grotere bagageruimte, een toename van 33% van 205 liter naar 272 liter (met de achterbank in de normale stand), in het nieuwe model. De bagageruimte kan worden vergroot tot 363 liter door de achterbank naar de voorste positie te verschuiven. Door de achterbank neer te klappen kan de bagageruimte verder worden vergroot tot 737 liter (bij belading tot de bovenzijde van de voorstoelen). Dat is het resultaat van een verlenging van de bagageruimte (met 130 mm) en een gewijzigde achterwielophanging, waardoor de veerpoten 45 mm minder ver de bagageruimte in steken. Ook in de breedte is de bagageruimte gegroeid (met 29 mm) en kan in de nieuwe Yaris een babybuggy worden meegenomen zonder dat de achterbank neer hoeft te worden geklapt, een vaak door de klant geuite wens. In de bagageruimte is verder onder een uitneembare afdekplaat nog een extra opbergvak met een inhoud van 50 liter aanwezig. Door deze afdekplaat te verwijderen kan de bruikbare hoogte van de bagageruimte worden vergroot.

Toyota Yaris (2005 - 2011)

De 1,3 liter viercilinder VVT-i benzinemotor van de huidige Yaris wordt ook gebruikt in zijn opvolger en levert een vermogen van 64 kW (87 pk) bij 6.000 tpm en een koppel van 121 Nm bij 4.200 tpm. Ook afkomstig uit het huidige model is nieuwste generatie van de 1,4 liter D-4D diesel die nu een vermogen levert van 66 kW (90 pk) bij 3.600 tpm en een koppel van 190 Nm over een toerengebied van 1.800 3.600 tpm. Met de 1.4 D-4D kost het de Yaris circa 10,7 s om vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h te bereiken, waarmee hij een van de snelste autos in het segment met 1.3 1.5 dieselmotoren is. Nieuw voor de Yaris is de 1,0 liter VVT-i benzinemotor, die zijn debuut maakte in de Toyota Aygo.