12 september 2005
Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Mercedes-Benz toont S-Klasse met hybride aandrijving

12 september 2005 | Op de autotentoonstelling IAA 2005 in Frankfurt presenteert Mercedes-Benz twee studiemodellen op basis van de nieuwe S-Klasse: de Direct Hybrid en de Bluetec Hybrid. Beide modellen beschikken over techniek om de emissie-uitstoot van auto's in de toekomst te beperken.

De Direct Hybrid geeft aan wat bij Mercedes-Benz mogelijk is. Op de eerste plaats wordt het verbruik verminderd door directe brandstofinjectie van de tweede generatie. Dit systeem injecteert uiterst gecontroleerd het brandstofmengsel met piezo injectoren, onder een druk van maximaal 200 bar, uiterst gecontroleerd in de cilinders. Aan de benzinemotor is een compacte elektromotor toegevoegd die een hoog koppel levert. De Direct Hybrid is gebaseerd op de nieuwe S-Klasse met 3.5 V6-motor. De S 350 Direct Hybrid levert 221 kW/300 pk en 395 Nm, accelereert in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u, haalt een elektronisch begrensde top van 250 km/u en verbruikt gemiddeld 8,3 liter per 100 km. Ter vergelijking de cijfers van de S 350: 200 kW/272 pk en 350 Nm, 0-100 km/u in 7,2 seconden, een top van 250 km/u en een verbruik van 10,1-10,3 liter per 100 km.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

De dieselaandrijving van de toekomst is te vinden in de S 320 Bluetec Hybrid. De grootste uitdaging voor diesels is om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) terug te brengen. Nu de dieselmotoren van Mercedes-Benz worden voorzien van een diesel partikel filter, is stikstofoxide de enige uitlaatgascomponent die zij ten opzichte van benzine-auto's meer uitstoten. Met behulp van Selectiv Catalytic Reduction (SCR), een nieuwe reinigingstechniek van de uitlaatgassen, is de NOx-uitstoot van het studiemodel Bluetec Hybrid met zo'n tachtig procent verminderd. Dankzij deze techniek, gecombineerd met een elektromotor, wordt met deze auto de laagst mogelijke emissie bereikt.

De S 320 Bluetec Hybrid levert 179 kW/243 pk en 575 Nm, accelereert in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u, haalt een elektronisch begrensde top van 250 km/u en verbruikt gemiddeld 7,7 liter per 100 km. Ter vergelijking de voorlopige cijfers van de S 320 CDI: 173 kW/235 pk en 540 Nm, 0-100 km/u in 7,5 seconden, een top van 239 km/u en een verbruik van 8 liter per 100 km.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

De aandrijflijn in beide studiemodellen bevat milde hybridetechniek. Dit wil zeggen dat de elektromotor puur als ondersteuning van de benzine- of dieselkrachtbron dient. Door het gebruik van de elektromotor verbruikt de auto gemiddeld minder, met name in stadsverkeer. Daar slaat de benzine- of dieselmotor automatisch af zodra de auto even stilstaat en helpt de elektromotor bij het accelereren. Bij het afremmen en afdalen wordt weer energie teruggewonnen. Mercedes-Benz verwacht dat hybride-aandrijving de komende jaren in bepaalde landen en verkeerssituaties een redelijk en economisch verantwoord alternatief kan zijn om de rijdynamiek te verbeteren, het comfort te verhogen en het brandstofverbruik te verminderen.