31 augustus 2005
 

Ford Iosis

Ford toont Iosis conceptcar

31 augustus 2005 | Op de Autosalon van Geneve van dit jaar onthulde Ford de SAV Concept en gaf daarmee een eerste blik op de toekomst van de designstrategie van Ford. Nu volgt de tweede stap. Met de onthulling van de Iosis brengt Ford alle elementen van een nieuwe designtaal samen in een conceptauto. Deze auto staat niet zozeer voor een nieuw hoofdstuk, maar voor een geheel nieuw boek voor Ford of Europe. En het is nog maar het begin.

De iosis is een designvisie die voortbouwt op een aantal van de ideeen die op de Autosalon van Geneve eerder dit jaar een eerste uitingsvorm vonden in de Ford SAV Concept. In wezen belichaamt de Iosis alle elementen van het toekomstige design van de Europese Fords. Niet al deze elementen zullen terug te vinden zijn in elk product, maar een aantal van de belangrijkste genen zal in de komende jaren duidelijk aanwezig zijn.

Ford Iosis

De Iosis zag het levenslicht in de vorm van een serie tekeningen die exterieurdesigner Andrea di Buduo van Ford Europe met de hand maakte, volgend op een aantal briefings van Martin Smith. Het team, dat verder bestond uit Domenico Tonello en Stefan Lamm, verfijnde het design om het uitdrukking te laten geven aan het nieuwe design-DNA van Ford of Europe. Tegelijkertijd was een designteam onder leiding van Nikolaus Vidakovic, en verder bestaand uit Ernst Reim en Tony Peat, bezig met de ontwikkeling van een vergelijkbaar thema voor het interieur. Een team onder leiding van Ruth Pauli en met als leden Silke Welskopp en Laura Blossfeld hield zich in de tussentijd bezig met concepten voor kleuren en materialen. Toen de thema's eenmaal waren vastgesteld, werd het design met behulp van de computer verfijnd en daarna als voorstel gepresenteerd aan het senior management van Ford of Europe.

Elementen die bijdragen aan deze nieuwe expressieve designtaal, zijn de sterke schouders, die worden ondersteund door een dynamische lijn die over de hele lengte van de auto loopt. De sterkte van de schouders wordt aangevuld door de visuele kracht van de treeplank, die op zijn beurt wordt uitgebalanceerd door de grafische kracht van de DLO (Day Light Opening). Het motief van de omgekeerde trapezoide komt overal in het exterieur en interieur van de iosis terug in volledige, overdreven of gedeeltelijke vorm, waarmee een uniek designkenmerk voor de nieuwe generatie van Blue Oval-producten is gecreeerd. Het is bijvoorbeeld niet moeilijk om dit kenmerk terug te zien in de 20" velgen, gewalst uit solide aluminium staven, met de contrasterende gepolijste en geanodiseerde afwerking die het 3D-design nog eens extra benadrukt.

Ford Iosis

Een bijzonder opvallend aspect van de Iosis is de manier waarop de zwenkende deur is geplaatst. Het maakt het interieur gemakkelijk toegankelijk. De deuren zijn gemaakt van F1-achtige koolstofvezel om ze licht te houden. Ze worden aangedreven door elektrische motoren die de deuren opwaarts en naar buiten zwenken vanaf de A- en C-dakstijlen via een systeem van scharnieren die ervoor zorgen dat geen extra ondersteuning nodig is wanneer de deuren open staan. Omwille van de structurele integriteit en de veiligheid is de achterdeur vastgepind in de hoekrail en de drempel om te voorzien in de B-dakstijl. De achterdeur kan alleen worden geopend als de voordeur open is.

Ford Iosis Ford Iosis
 
Websitewww.ford.nl
Deel via