24 augustus 2005
Opel Astra TwinTop

Opel Astra TwinTop

Opel Astra TwinTop danst Cabrio-Coupe Lambada

24 augustus 2005 | Tijdens Internationale Auto Ausstellung (IAA) in Frankfurt brengt Opel op zijn stand auto's tot leven met een dans. De bezoekers kunnen namelijk de Astra TwinTop, die in Frankfurt zijn wereldpremiere beleeft, de "Cabrio-Coupe Lambada" zien uitvoeren. Met een druk op een knop doorlopen in totaal vijf componenten een reeks van gechoreografeerde bewegingen met behulp van vijf elektrische motoren, acht hydraulische cilinders, 13 sensoren en 14 kinematische scharnierpunten.

De ingenieurs van GM/Opel ontwikkelden in samenwerking met de specialisten van CarTopSystems (CTS) het uiteindelijke dakconcept, dat niet alleen zorgde voor mooie lijnen, maar ook voor een optimale interieurruimte voor een model met wegklapbare stalen hard-top. Projectmanager Klaus-Rudolf Reuter: "We hebben alle op de markt beschikbare daksystemen zorgvuldig geanalyseerd en merkten al snel dat geen enkel systeem voldeed aan ons doel om een aantrekkelijk design te creeren met een ruim interieur en een grote bagageruimte. De enige optie was dus een volkomen nieuw concept ontwerpen".

Opel Astra TwinTop

Behalve voor de ontwikkeling van het concept was voor de vervaardiging van het eerste driedelig wegklapbare dak in een seriewagen in dit segment een nauwkeurige afstemming vereist. Dit blijkt uit de opeenvolging van de bewegingen die bij het openen en sluiten van het dak door de motoren, cilinders en sensoren worden gestuurd een proces dat door de ingenieurs de "Lambada" wordt genoemd.

De volautomatische dans van de onderdelen wordt ingezet met een druk op een knop bovenaan de voorruit of via de afstandsbediening in de contactsleutel van de auto. Om de weg vrij te maken zakken de kaderloze ruiten een paar millimeter uit hun sponningen. Vervolgens klapt het kofferdeksel open naar de achterzijde van de auto, terwijl gelijktijdig het voorste dakelement van zijn bevestigingspunten loskomt. In de meest spectaculaire fase rollen de drie dakelementen naar achteren en zwenken daarbij rond de twee hoofdlagers bij de rugleuning van de achterste zitplaatsen. Tegelijkertijd komt de achterruit naar voren uit zijn bevestiging in de C-stijlen en komt de afdekking achter de achterste hoofdsteunen omhoog. De drie dakpanelen schuiven er onder en worden netjes in de bovenste helft van de kofferruimte opgeborgen. Voordat het paneel achter de achterste hoofdsteunen en het kofferdeksel weer wordt gesloten, worden twee kleine flappen uitgevouwen, die tegen de zijkanten van de carrosserie aansluiten en de openingen afsluiten. In de finale van de bijna 30 seconden durende opvoering bewegen de zijruiten weer omhoog naar hun oorspronkelijke positie.

Opel Astra TwinTop

De ingenieurs van GM/Opel hebben ook een absolute noviteit in de Astra TwinTop gebouwd: de elektrische laadhulp Easy Load. Dankzij deze innovatie kan de bagageruimte van 200 liter in de cabrioconfiguratie volledig worden benut. Met een druk op een knop kunnen de horizontaal opgeborgen dakpanelen in de koffer 25 centimeter worden opgetild. Bagage en boodschappentassen kunnen zo gemakkelijk uit de bagageruimte worden genomen of onder het scheidingsschot worden ingeladen. "We hebben heel wat denkwerk en inspanningen verricht om dit idee perfect te implementeren", zegt Klaus-Rudolf Reuter. "Ik weet zeker dat onze klanten deze standaardvoorziening op prijs zullen stellen, omdat de bagage gemakkelijk en snel bereikbaar blijft, ook al is het dak geopend". Bovendien is de bijna 440 liter grote bagageruimte van de Astra TwinTop door haar inhoud en vorm geschikt voor dagelijks gebruik.