24 augustus 2005
Cadillac XLR

Cadillac XLR

Cadillac STS-V en XLR-V maken Europees debuut in Frankfurt

24 augustus 2005 | Op de internationale autotentoonstelling IAA in Frankfurt toont Cadillac voor het eerst in Europa de STS-V en de XLR-V, uitvoeringen met nog krachtigere motorisering. Beide modellen zijn uitgerust met de krachtigste motor die Cadillac ooit heeft geproduceerd, de 4,4-liter Northstar V8 die is voorzien van een compressor. De Cadilacs STS-V en XLR-V maken in het eerste kwartaal van 2006 hun opwachting bij de Europese dealers.

De V in de typeaanduiding verwijst naar de klassieke aanduidingen van het merk in het verleden. Het eerste model in deze nieuwe reeks, de CTS-V met 298 kW (400 pk), werd in maart van dit jaar in Europa geintroduceerd. Begin 2006 komen de STS-V en XLR-V op de Europese markt. Zowel de STS sedan als de XLR roadster wordt aan de achterwielen aangedreven door de bekende 4,4-liter Northstar V8-motor, die in de V-serie echter is voorzien van een compressor.

Cadillac XLR

In de STS-V levert deze krachtbron 350 kW (476 pk) bij 6.400 t/min; het maximum koppel bedraagt 595 Nm bij 3.900 t/min. De XLR-V heeft een vermogen van 330 kW (448 pk) bij 6.400 t/min en het maximum koppel komt op 561 Nm bij 3.900 t/min. Dat de DOHC-compressormotor met variabele kleptiming betere prestaties levert in de STS-V dan in de XLR-V, is te danken aan het ruimere motorcompartiment van de sedan, die een grotere capaciteit van het in- en uitlaattraject mogelijk maakt. Daar staat tegenover dat de XLR-V een gunstigere pk-gewichtsverhouding heeft.

Beide modellen zijn uitgerust met GMs nieuwe Hydra-Matic automatische zestraps transmissie, die ook handmatig kan worden bediend. Voor de STS-V en de XLR-V bedraagt de acceleratietijd van 0-100 km/h minder dan 5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h.

Cadillac XLR

In vergelijking met de Cadillac STS heeft de STS-V grotere wielen (18 inch voor en 19 inch achter), grotere remschijven, -klauwen en blokken en straffer afgestemde stabilisatoren. Het interieur van de STS-V onderscheidt zich door de grotere toepassing van leder. Zo is ook het dashboard aan de boven- en onderzijde bekleed met nappaleder. In het midden is het dashboard, evenals de console en portierdetails, bekleed met donker olijven-ebbenwortelhout, terwijl aan de passagierszijde in het dashboard aluminium is toegepast.

Ook de XLR-V onderscheidt zich al optisch van de XLR, bijvoorbeeld door de gaasinzet in de grille en de 19-inch wielen. In het interieur is dat door ebbenhouten en aluminium accenten. Wat het onderstel betreft heeft de XLR-V een soortgelijke ontwikkeling doorgemaakt als de STS-V. Dit heeft geresulteerd in onder andere een straffere vering, groter gedimensioneerde remmen / stabilisatoren en een aangepast Magnetic Ride Control (MR) systeem.