22 augustus 2002
 

Mercedes-Benz

v8 compressor voor mercedes amg modellen

22 augustus 2002 | Achtcilinder-compressormotor en schakelen aan het stuur in Formule 1-stijl: deze combinatie bieden drie nieuwe topmodellen in het AMG programma van Mercedes-Benz. De E 55 AMG, S 55 AMG en CL 55 AMG zetten met hun krachtige motoren nieuwe maatstaven binnen Mercedes. De high performance AMG modellen staan vanaf najaar 2002 bij de Mercedes-Benz dealers.

De 5,5-liter V8-compressormotor in de nieuwe AMG modellen ontwikkelt in verhouding tot de voorgangers tussen de 34 en 39 procent meer vermogen en 32 procent meer koppel. Een van de technische kenmerken van de AMG motor is de tussen de cilinderrijen geplaatste, mechanische compressor met geintegreerde, interkoeler. Deze levert maximaal 0,9 bar druk. Verder is de hele motor volgens AMG's autosportervaringen compleet nieuw geconstrueerd: motorblok, krukas en zuigers zijn versterkt, cilinderkoppen en klepbediening zijn geoptimaliseerd en de oliepomp is aangepast. Overigens wordt elke AMG motor in zijn geheel door één persoon opgebouwd; een speciale plaquette met de handtekening van de betreffende persoon op de compressormodule is daarvan het bewijs. In de drie nieuwe AMG modellen is de V8-compressormotor gecombineerd met een vijftraps automatische transmissie met AMG SPEEDSHIFT-functie. Deze past zich zowel aan een sportieve als een kalme rijstijl aan. Handmatig kan aan het stuur worden geschakeld.

Met de nieuwe E 55 AMG neemt Mercedes-AMG naar eigen zeggen de toppositie in het exclusieve sportsedan-segment in. De uit de SL 55 AMG bekende V8-motor levert in de E 55 AMG 350 kW/476 pk bij 6100/min en ontwikkelt een maximum koppel van 700 Nm tussen 2650 en 4500/min. Het resultaat: 0-100 km/u in 4,7 seconden; 0-200 km/u in 16,1 seconden. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/u. Het luchtgeveerde, semi-actieve onderstel AIRMATIC DC met ADS II biedt de bestuurder naar wens een comfortabel of zeer sportief rijgedrag. Demping en vering passen zich automatisch aan de rijomstandigheden aan. Bovendien kan de gewenste afstemming ook handmatig in drie standen worden gekozen. Onderstel, elektronische onderstelregeling en remsysteem met Sensotronic Brake Control zijn specifiek door AMG op de hoge rijdynamiek afgestemd. Kenmerken van de E 55 AMG zijn onder meer nieuwe 18-inch AMG-lichtmetalen velgen in dubbelspaak-design met bredere banden achter, dorpelverbreders, V8 KOMPRESSOR-logos op de voorspatborden, AMG voorspoiler met grote luchtinlaten, mistlampen met helder glas, AMG achterbumper met dubbele uitlaten links en rechts, AMG sportstoelen in een nappa-/nubukleder-combinatie, AMG sportstuur met schakeltoetsen en dorpellijsten met AMG logo.

Mercedes-Benz

De S 55 AMG en de CL 55 AMG worden aangedreven door de reeds uit de SL 55 AMG bekende 5,5-liter V8-compressormotor. Deze levert bij de S 55 AMG en CL 55 AMG tevens 368 kW/500 pk bij 6100/min, respectievelijk 700 Nm tussen 2750 en 4500/min. Deze kracht zorgt voor sportwagendynamiek: 0-100 km/u in 4,8 seconden en 0-200 km/u in 16,3 seconden. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/u en het gemiddelde verbruik 13,2 l/100 km. Beide V8-compressor-topmodellen zijn standaard uitgerust met Active Body Control: het actief vering- en dempingssysteem. Daarnaast kan de bestuurder kiezen tussen een comfortabel of een sportief programma. Verder zijn onderstel en remsysteem door AMG aan het hogere prestatieniveau aangepast.

De S 55 AMG en de CL 55 AMG onderscheiden zich onder meer door een nieuwe AMG voorspoiler met grotere luchtinlaten voor de interkoeler, 18-inch lichtmetalen AMG velgen in nieuw dubbelspaak-design met bredere banden achter, AMG dorpelverbreders, V8 Kompressor-logo op de voorspatborden, AMG sportuitlaatsysteem met twee dubbele eindpijpen, en markante AMG achterskirt bij de CL 55 AMG met bijzonder sportieve diffusor-optiek. Het interieur valt onder meer op door het speciale AMG instrumentenpaneel, AMG sportstuur met schakeltoetsen, dorpellijsten met AMG logo, in drie kleuren verkrijgbare bekleding in nappaleder. De CL 55 AMG heeft bovendien AMG sportstoelen met optimale zijdelingse steun en de S 55 AMG heeft dynamische multicontourstoelen met automatische aanpassing van de zijdelingse steun in bochten.

Mercedes-Benz
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via