22 augustus 2002
Opel Signum

Opel Signum

de opel signum is productieklaar

22 augustus 2002 | De Vectra GTS is nog maar nauwelijks geintroduceerd, of Opel toont zijn derde Vectra variant: de Signum. In maart 2003 beleeft de nieuwe Opel zijn publieksdebuut op de autotentoonstelling van Geneve. Kort daarna verschijnt hij in de showrooms.

De maten van de Signum zijn ongewoon: hoewel de totale lengte van 4636 millimeter maar 40 millimeter meer bedraagt dan die van de Vectra sedan, is de wielbasis met 2830 millimeter 130 millimeter langer. De achteroverhang is daardoor kort. De Signum laat een deel van zijn karaktertrekken zien in het speciaal ontworpen front, maar de echte aard van de Signum komt pas boven als je naar de zijkant van de auto kijkt: wat meteen opvalt is de brede C-stijl en de opvallend gevormde, koepelvormige achterruit. Carl-Peter Forster, Voorzitter en Managing Director van Opel, verwacht veel van het nieuwe model: "De Signum is de Business Class van Opel een auto, gemaakt voor de klant die veel belang hecht aan dynamiek, ontwerp, kwaliteit en representativiteit. Wij zijn er van overtuigd dat de Signum mensen zal aanspreken die op dit moment in een ander merk auto rijden en niet eerder een Opel overwogen."

Opel Signum

Een van de hoogtepunten van de nieuwe Opel Signum is het zitsysteem. Dankzij de lange wielbasis kan de Signum volgens Opel achterin de ruimte en het comfort bieden van een auto uit een klasse hoger. Naar wens kunnen de achterpassagiers de stoelen afzonderlijk van elkaar 130 millimeter naar achteren schuiven. De rugleuning kan tot een hoek van 28 graden worden versteld en moet dan, om een vergelijking te maken, net zo comfortabel zijn als een stoel in de business-class van een vliegtuig. De drie achterste zitplaatsen kunnen ook naar voren worden geklapt zodat een volledig vlakke laadvloer ontstaat met een laadruimte van 1.400 liter. Met de achterste zitrij opgeklapt bedraagt de maximale inhoud van de kofferbak 480 liter. De zogenaamde Travel Assistant is achterin te vinden tussen de twee buitenste zittingen en beschikt over de volgende zaken: twee uitklapbare werkbladen, een afvalbak, een koelbox, bekerhouders, een stopcontact, een houder voor een draagbare DVD-speler en een afzonderlijke bediening van het audiosysteem voor de achterste inzittenden. Al deze oplossingen zijn te vergelijken met de mogelijkheden die aanwezig zijn in vliegtuigen. Ook het idee om kleine zaken in opbergruimtes boven het hoofd op te bergen is hier van afgeleid. De Signum wordt uitgerust met een dakconsole met leeslampjes voor de achterpassagier en vijf opbergruimtes.

Andere noviteiten in de Signum zijn drie ECOTEC motoren waaronder een direct ingespoten benzinemotor met een cilinderinhoud van 2.2 liter en een maximum vermogen van 114 kW/155 pk. Tevens zal een 2.0 liter turbo met 129 kW/175 pk zijn opwachting maken en voor de Signum beschikbaar worden. De reeks wordt gecompleteerd door een 3.0 liter V6, common-rail turbodiesel van 130 kW/177pk.