16 augustus 2002
 

GM Hy-wire

eerste rijdende auto met drive-by-wire en brandstofcel bij gm

16 augustus 2002 | De General Motors Hy-wire is de eerste rijdende auto die brandstofstofcel- met drive-by-wire-technologie combineert. De naam Hy-wire staat voor Hydrogen fuel cell, zoals de brandstofcel voluit heet, gecombineerd met de toegepaste drive-by-wire techniek. De Hy-wire belichaamt de kenmerken die al eerder tentoongesteld werden in de AUTOnomy conceptcar op de Noord Amerikaanse internationale autoshow in Detroit van 2002 en de autotentoonstelling van Geneve. De Hy-wire zal voor het eerst aan het publiek getoond worden op de Autosalon van Parijs eind september.

Larry Burns, De vice-president van GM op het gebied van research, ontwikkeling en planning, zegt over Hy-wire het volgende: "Wij streven ernaar om aansprekende en betaalbare brandstocelautos op de weg te hebben voor het einde van het decennium. Met Hy-wire, hebben we de op dit ogenblik meest vooruitstrevende technologieen gecombineerd in een innovatief, rijdend voertuig, dat in grootte en gewicht overeenkomt met hedendaagse auto's." Alle aandrijf- en controlesystemen van de Hy-wire zijn verpakt in het nog geen 28 centimeter dikke skateboard-achtige chassis, waardoor de binnenruimte voor vijf inzittenden en hun lading wordt gemaximaliseerd. Er is geen motor te zien, er zijn geen pedalen om mee te werken, alleen een enkele unit genaamd X-drive, die gemakkelijk verplaatst kan worden waardoor eenvoudig een links- dan wel rechtsgestuurde auto kan worden gebouwd.

Hy-wire is het product van een wereldwijde samenwerking. Ontwerpers en ingenieurs van GM in de Verenigde Staten hebben het chassis, het carrosserie-ontwerp, de technische constructie en de electronische circuits ontwikkeld. Ingenieurs van GM's onderzoekscentrum in Mainz-Kastel, Duitsland hebben het brandstofcel-aandrijfsysteem, dat al eerder gebruikt is in de op de Zafira gebaseerde conceptcar Hydrogen3 verder ontwikkeld. Amerikaanse ontwerpers hebben in nauwe samenwerking met het Italiaanse designhuis Bertone uit Turijn de carrosserie gebouwd. En de Zweedse SKF groep ontwikkelde de drive-by-wire technologie in Nederland en Italie. "Door het combineren van brandstofcel- met drive-by-wire technologie hebben we dit voertuig op een nieuwe manier op kunnen bouwen. Hierdoor werd een nieuwe wereld geopend wat betreft opbouwvormen van het chassis en de carrosserie. Het wordt zelfs mogelijk om aangepaste carrosserieen te vervaardigen die voldoen aan individuele wensen," aldus Chris Borroni-Bird, directeur van de ontwerp en technologie fusiegroep van GM en tevens leider van het Hy-wire project.

GM Hy-wire

De controle-unit genaamd X-drive maakt het mogelijk om onder meer electronisch in plaats van mechanisch te sturen en te remmen, waardoor een grotere vrijheid ontstaat voor de bestuurder. Bestuurders krijgen nu de optie om te remmen en te accelereren met of de linker of de rechterhand. De bestuurder accelereert door zachtjes in een handgreep te drukken. Remmen wordt op dezelfde manier gedaan. De handgrepen bewegen tevens op en neer om te sturen. De X-drive, die ook een electronische monitor bevat waar de vitale functies op afgebeeld zijn, pendelt van de ene kant van de Hy-wire naar de andere via een horizontale rail over de totale lengte van het voertuig. Een enkel verbindingspunt, de zogenaamde docking-port zorgt voor de electronische verbinding tussen het compleet uit aluminium opgetrokken chassis en de kunststof carrosserie. Bij een mechanisch chassis zijn tien verbindingspunten aanwezig.

De brandstofcelvoorraad, die een constante kracht ontwikkelt van 94 kilowatt is geinstalleerd in de achterkant van het chassis. Het grootste gedeelte van het chassis is nog geen 28 centimeter dik, aflopend naar minder dan 18 centimeter bij de randen. De dwarsgeplaatste electromotor drijft de voorwielen aan. Drie cilindervormige opslagtanks van 350 bar zijn centraal in het chassis geplaatst. De Hy-wire weegt 1.900 kilogram en staat voor op 20 inch en achter op 22 inch wielen. Alle techniek is in het chassis verwerkt, waardoor een lager zwaartepunt en een hoger veiligheids- en prestatiepotentieel onstaat dan bij conventionele auto's. De passieve veiligheid wordt ingevuld door het gebruik van zogenaamde crash boxes. Dit zal gebeuren in een later stadium van de ontwikkeling.

GM Hy-wire
 
Websitewww.opel.nl
Deel via