21 juli 2005
 

Nissan Navara

Nissan introduceert opvolger voor Pickup

21 juli 2005 | De Pickup van Nissan krijgt een opvolger. Het is de nieuwe Navara. Net als zijn voorganger is het een duizendpoot voor werk en vrije tijd. En doordat ontwerp en ontwikkeling gelijk op zijn gegaan met die van de Nissan Pathfinder, neemt de in Spanje gebouwde Navara het karakter van een SUV mee naar de markt van de vierwielaangedreven pick-ups.

Zoals in maart 2005 al te zien was bij de premiere op de autoshow in Geneve, is de Navara leverbaar in twee uitvoeringen: King Cab en Double Cab. In beide gevallen zijn de afmetingen groter dan die van de Pickup, waardoor de Navara een ruimer interieur heeft en de laadbak een van de grootste in zijn klasse is. De King Cab biedt plek aan twee volwassenen voorin met achter de stoelen wat extra ruimte. Afhankelijk van de per land verschillende wettelijke eisen zijn er twee kleine zitplaatsen. De Double Cab heeft een grotere cabine met een achterbank die genoeg plaats biedt aan drie volwassenen. In beide modellen zijn de achterste zitplaatsen om te klappen voor extra bagageruimte met een nagenoeg vlakke vloer. Verder is de rechter voorstoel ook neerklapbaar. In totaal zijn er acht verschillende stoel-/laadruimteopstellingen mogelijk.

Nissan Navara

Nissan past op de Navara het parttime 4WD-systeem toe. Onder normale omstandigheden heeft de auto achterwielaandrijving. Bij het inschakelen van de vierwielaandrijving (4WD) gaat de aandrijfkracht in de verhouding 50/50 naar de voor- en de achterwielen. Daarbij is er ook keus uit hoge en lage gearing. De 2,5-liter direct ingespoten turbodieselmotor levert in de Navara duidelijk meer vermogen dan in de Pickup. Daarbij is voor de Navara uit twee vermogensvarianten te kiezen. De krachtigste haalt 174 pk en een koppel van 403 Nm. De andere variant ontwikkelt 144 pk vermogen en een 356 Nm koppel en is alleen beschikbaar op de 2WD-uitvoering.

Voor de Navara is er net als voor de Pathfinder keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak en een vijftrapsautomaat. Volgens Nissan sleept de auto aanhangers inclusief lading tot aan drie ton gewicht. Voor zijn geventileerde schijfremmen gemonteerd en achter efficiente trommelremmen. De stuurinrichting is van tandheugeltype.