19 juli 2005
Volkswagen Fox

Volkswagen Fox

Hoge score voor Volkswagen Fox in crashtest

19 juli 2005 | Bij de Volkswagen Fox is geen enkele concessie gedaan aan de veiligheid. Sterker nog, de Fox ontpopt zich als de veiligste in zijn klasse. Dat blijkt uit recente crashtests die zijn uitgevoerd door de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, en door het weekblad Auto Bild.

De ADAC heeft de Fox getest in zijn technisch centrum in Landsberg. De botsproeven zijn gehouden volgens de criteria van de EuroNCAP, de Europese organisatie die elk jaar nieuwe autos toetst op veiligheid en daarmee inmiddels de norm heeft gezet op dit vlak. De Fox scoorde in totaal 28 punten, wat goed is voor vier van de vijf maximaal te behalen sterren bij de EuroNCAP.

Volkswagen Fox

Bij een frontale botsing biedt de compacte Volkswagen zijn inzittenden veel bescherming, wat volgens de ADAC duidelijk uit de verf kwam in de proef waarbij de auto met een snelheid van 64 kilometer per uur en met 40 procent van de voorzijde tegen een vervormbare wand van aluminium botste. "De Fox toont grote kracht", zegt ADAC-crashdeskundige Klaus Brieter in het julinummer van het tijdschrift ADAC motorwelt. "De interactie tussen de gordelspanners, de spankrachtbegrenzers, de airbags en de inschuivende stuurkolom verloopt goed. Beide airbags zijn volledig opgeblazen voordat bestuurder en passagier er met hoofd en borst mee in aanraking komen. De kans op hoofd-, nek- en borstletsel is opmerkelijk gering. De kooiconstructie houdt zich goed: de A-stijl was na de crash maar 24 millimeter verschoven en het portier van de bestuurder liet zich nog moeiteloos openen dat bespaart hulpverleners kostbare tijd", aldus Brieter.

De Fox biedt ook goede bescherming bij een zijdelingse aanrijding. Deze proef is uitgevoerd met een vervormbaar stootblok, dat met een snelheid van 50 kilometer per uur de zijkant van de auto trof. De sterke B-stijl, de nauwelijks verbuigende dorpels en de stalen balken in de portieren vangen de botsenergie op en verdelen deze over andere dragende delen in de carrosserie.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!