14 juli 2005
 

Mercedes-Benz

Mercedes-AMG presenteert nieuwe atmosferische achtcilindermotor

14 juli 2005 | Mercedes-AMG slaat een nieuwe weg in: de nieuwe AMG 6,3 liter V8-motor is de eerste motor die hoge toerentallen combineert met een grote cilinderinhoud. De volledig door AMG ontwikkelde motor levert een vermogen van 375 kW / 510 pk bij 6800 omw./min en een maximaal koppel van 630 Nm. Dankzij de grote cilinderinhoud levert de V8-motor zo'n 20 procent meer koppel ten opzichte van vergelijkbare atmosferische motoren in deze klasse.

De motor is vervaardigd uit high strength aluminium en heeft een groot aantal kenmerken die rechtstreeks uit de autosport afkomstig zijn. Een variabel inlaatspruitstuk met twee interne smoorkleppen zorgt samen met de verticaal geplaatste in- en uitlaatkanalen voor een optimale beademing van de cilinders. Komvormige klepstoters in de cilinderkoppen zorgen voor een nauwkeurige bediening van de kleppen en maken daardoor hoge toerentallen mogelijk. Variabele verstelling van de nokkenassen, een stevig geconstrueerd motorcarter en cilinderwanden voorzien van een nieuwe TWAS-coating zijn andere kenmerken van deze moderne V8-motor die door Mercedes-AMG is vervaardigd.

Mercedes-Benz

De achtcilindermotor werd volledig door de ingenieurs en technici van AMG in Affalterbach gereed gemaakt voor serieproductie. De nieuwe AMG 6,3 liter V8-motor zal volgend jaar worden gepresenteerd in de Mercedes-Benz M-Klasse. De motor is bedoeld om in de toekomst ook in andere AMG-uitvoeringen te gebruiken.

De nieuwe motor wordt geproduceerd in de moderne AMG-fabrieken volgens het "een mens, een motor"-principe. Dit betekent dat een enkele technicus de gehele motor met de hand in elkaar zet, wat blijkt uit zijn handtekening op de AMG-badge op de motor.

Mercedes-Benz Mercedes-Benz
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via
 
 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!