4 juli 2005
Ford Focus (2005 - 2011)

Ford Focus (2005 - 2011)

Ford Focus en Focus C-Max nu standaard met roetfilter

4 juli 2005 | Om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren heeft de overheid besloten om per 1 juni 2005 roetfilters op auto's te subsidieren. Klanten die een auto met dit filter kopen, ontvangen van de overheid een korting op de BPM van € 600. Ford Nederland levert daarom per direct de Focus en Focus C-MAX diesel standaard met roetfilter.

Zowel de begin dit jaar geintroduceerde nieuwe Focus als de MPV-variant Focus C-MAX zijn leverbaar met twee moderne dieselmotoren die per direct standaard zullen worden uitgerust met een diesel partikel filter (DPF). Het gaat om de 2.0 liter Duratorq TDCi met 136 pk (100 kW) en de 1.6 liter Duratorq TDCi met 109 pk (80 kW).

Het DPF-systeem in de Ford Focus en Focus C-MAX met TDCi motor kan de partikeluitstoot met 98 procent beperken. Het keramische filter van siliconcarbide wordt gebruikt in combinatie met common-rail technologie die kan werken met vier inspuitcycli. Hoewel het opvangen van de dieselpartikels door de fijnmazige filterstructuur van het keramische element vrij eenvoudig is, is het regenereren van het filter onder de uiteenlopende gebruiksomstandigheden aanzienlijk moeilijker. Dit vereist dan ook een geavanceerde besturingstechnologie waarbij de hele dieselmotor betrokken is.

Ford Focus (2005 - 2011)

Regenereren houdt in dat partikelresten zoveel mogelijk uit het filterelement worden verwijderd. Dit wordt bereikt door een motormanagementsysteem dat gebruik maakt van complexe besturingscycli. Afhankelijk van de belasting van de motor en de staat van het filter, wordt met dit systeem het verbrandingsproces aangestuurd van de partikels die in het filter zijn achtergebleven. Het idee dat men zich bij de ontwikkeling van de motor met name moeten concentreren op beperking van de uitstoot bij de zwaarst mogelijke belasting van de motor, is wijdverbreid. Maar bij de dieselfiltertechnologie is het juist een lage belasting van de motor die de ingenieurs voor de grootste uitdagingen stelt.

Het beperken van de dieselpartikeluitstoot is met name problematisch door de lage temperatuur van uitlaatgassen bij moderne dieselmotoren. Anders dan turbobenzinemotoren, waarbij de temperatuur van de uitlaatgassen gemakkelijk boven de 1.000 graden Celsius uitkomt, zijn dieselmotoren nogal "koel" uitgevallen. Bij een lage belasting, wanneer bijna geen gas wordt gegeven, is de temperatuur van de uitlaatgassen slechts 250 graden Celsius. Zelfs wanneer de dieselmotor volop wordt belast, komt de temperatuur van de uitlaatgassen nooit boven de 750 graden Celsius uit. Pas bij deze temperatuur, bij een relatief hoge belasting, vindt in dieselmotoren met een partikelfilter een proces plaats dat "natuurlijke regeneratie" heet.

Hoe lager de temperatuur van de uitlaatgassen is bij een lagere belasting van de motor, hoe moeilijker het regenereren van het filter wordt. Het is echter altijd bevorderlijk voor het regeneratieproces om het voertuig enige tijd met hoge snelheid te laten rijden. Wanneer de motor zwaar wordt belast, ontbrandt het partikelresidu voor het filter, waarna het verbrandingsproces kan plaatsvinden. Maar het ligt uiteraard niet voor de hand automobilisten te adviseren plankgas te rijden wanneer ze vast zitten in het stadsverkeer, of hun auto onderweg stil te zetten omdat het filter vol is.

Ford Focus (2005 - 2011)

Daarom hebben Ford-ingenieurs samen met experts van PSA alles op alles gezet om bruikbare oplossingen te vinden. Deze oplossingen houden enerzijds in dat de uitlaatgassen van de dieselmotor worden verhit en anderzijds dat de vereiste temperatuur in het filter wordt verlaagd. De uiteindelijke oplossing is met name zo gedegen doordat het probleem vanaf twee kanten is aangepakt.