30 juni 2005
Peugeot 107

Peugeot 107

Peugeot maakt prijzen 107 bekend

30 juni 2005 | De Peugeot 107 is de opvolger van de 106. PSA Peugeot Citroen heeft de nieuwe 107 samen met Toyota Motor Corporation ontwikkeld. De drie auto's die het resultaat van de samenwerking zijn, worden op hetzelfde, nieuw ontwikkelde platform gebouwd. Uitgangspunten voor het ontwerp van de 107 waren het gebruik van bestaande motoren; daarnaast moesten de voorruit en de voorportieren van de nieuweling voor alle drie de merken gelijk zijn.

Het Centre de Style Peugeot wilde een compacte auto ontwerpen met een uitgesproken karakter die veelzijdig zou zijn en vooral goed bruikbaar in de stad. Zo ontstond een auto met een korte overhang voor en achter en met de wielen op de uiterste hoeken. Dankzij de bolle vormen van de carrosserie staat er toch een volwaardige 4-persoons auto. Aan de voorzijde heeft de 107 de familietrekken van de jongste Peugeots. De brede luchtinlaat lacht je toe en samen met ronde en bolle vormen van de verdoorgetrokken koplampen en de korte motorkap, krijgt de auto een symphatiek en vrolijk gezicht.

De 107 is met zijn 3,43 m lengte 25 cm korter dan de 106 en is daarmee een van de kortste 4-zitsauto's op de markt. Zijn breedte van 1,63 m maakt het mogelijk om vlot te manoeuvreren in overvolle verkeerssituaties. De hoogte van 1,465 m zorgt voor voldoende hoofdruimte in het interieur. De breedte op ellebooghoogte voorin is 1,38 m. Door de grote wielbasis van 2,34 m en de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie kan de bestuurder ver voorin zitten, wat zorgt voor een uitstekend zicht naar voren. Ook het zicht naar achteren is riant door de glazen achterklep en de grote buitenspiegels.

Peugeot 107

Alle uitvoeringen van de 107 hebben standaard een Bosch ABS met EBD (elektronische remkrachtverdeling) en CSC (Cornering Stability Control). Dat laatste maakt het remmen in een bocht veel stabieler door slim gebruik te maken van de mogelijkheden van het ABS. ESP is als optie leverbaar. Stuurbekrachtiging is bij alle versies standaard. De elektrische bekrachtiging is afhankelijk van de rijsnelheid en de motorbelasting. Hierdoor gaat parkeren heel gemakkelijk terwijl op de buitenweg het stuur nog steeds voldoende informatie doorgeeft aan de bestuurder. Er is bewust gekozen voor elektrische stuurbekrachtiging omdat die alleen energie vraagt als er aan het stuur wordt gedraaid. En dus kan er brandstof bespaard worden.

De nieuwe, door Toyota Motor Corporation ontworpen 998 cm3 benzinemotor is een 3-cilinder in lijn met 2 bovenliggende nokkenassen, 12 kleppen en een vermogen van 50 kW (ongeveer 68 pk) bij 6.000 tr/min. Het maximum koppel is 93 Nm bij 3.600 tr/min. Deze lichte, geheel uit aluminium vervaardigde motor (67 kg) is door het moderne concept zeer zuinig. De variabele kleptiming zorgt voor meer vermogen, een lager verbruik en schonere uitlaatgassen. Deze motor kan aan een van de volgende versnellingsbakken worden gekoppeld:

  • een handbediende 5-versnellingsbak of een
  • een elektronisch geregelde 5-versnellingsbak (2Tronic).

De 1.4 l HDi dieselmotor, ontworpen door PSA Peugeot Citroen, is aangepast aan het gebruik in en om de stad en het lage gewicht van de auto. Met deze 40 kW-motor (ongeveer 54 pk) bij 4.000 tr/min. en de handgeschakelde 5-bak is het gemiddelde verbruik slechts 4,1 l /100 km. Het koppel bedraagt 130 Nm bij 1.750 tr/min. Deze motor wordt uitsluitend in combinatie met een handbediende 5-versnellingsbak geleverd.

Peugeot 107

De 3-deurs XR 1.0 5-bak gaat EUR 9.840 kosten. De rijker uitgeruste XS komt met dezelfde motorisatie op EUR 10.690. Op deze versie is de 2Tronic versnellingsbak leverbaar voor EUR 700 extra. Voor de 5-deurs versies geldt een meerprijs van EUR 350. De Peugeot 107 zal tegen het eind van dit jaar op de Nederlandse markt geintroduceerd worden. Voorlopig worden alleen de benzineversies geleverd; de diesel wordt in de tweede helft van 2006 verwacht.