28 juni 2005
Ford S-MAX (2006 - 2015)

Ford S-MAX (2006 - 2015)

Ford SAV Concept basis voor nieuw productiemodel

28 juni 2005 | De SAV Concept van Ford Europa, die op de autosalon van Geneve tot de verbeelding sprak van zowel de media als het publiek, is binnenkort niet langer een concept, maar een productieauto. Vroege prototypes worden al, in zware vermomming, getest in de productontwikkelingscentra van Ford in Duitsland, Belgie en Engeland.

De productieversie van de SAV Concept vormt een nieuwe toevoeging aan het modellenprogramma van Ford en wordt gepositioneerd tussen de Mondeo en de Galaxy MPV. De auto zal worden geproduceerd in de Ford-fabriek in het Belgische Genk. De definitieve naam van het productiemodel en alle technische specificaties worden pas later bekendgemaakt, enige tijd voor de introductie begin 2006.

De Ford SAV Concept laat op twee vlakken een frisse aanpak zien. Ten eerste biedt de Concept een blik op een geheel nieuw type Ford met maar weinig directe concurrenten, namelijk een Sports Activity Vehicle. De SAV Concept onderscheidt zich als een monospace met drie zitrijen die niet alleen een sportief uiterlijk heeft maar ook sportieve rijeigenschappen. Ten tweede heeft de Ford SAV Concept een dynamische vorm waarin de nieuwe designrichting van Ford Europa zichtbaar wordt.

Ford S-MAX (2006 - 2015)

"Op de autosalon van Geneve 2005 was de ontvangst van de Ford SAV Concept bij media en publiek werkelijk fantastisch. Voor ons was dit een steun in de rug bij onze beslissing om een versie van deze auto in productie te nemen", vertelt Lewis Booth, CEO en Chairman van Ford Europa. "Met zijn gestroomlijnde uiterlijk en doelgerichte uitstraling is de Ford SAV Concept het toonbeeld van nieuwe, flexibele ideeen voor het vervoer van personen en goederen. Het productiemodel zal de beloften van de concepversie waarmaken, en een grote aantrekkingskracht op onze klanten uitoefenen".

In de productieversie zullen de meeste dynamische ontwerpthema's van de Concept Car behouden blijven. Anders dan in de conceptversie, zullen er in het productiemodel twee of drie zeer flexibele zitrijen zijn voor een opstelling van 5+2 zitplaatsen. De SAV Concept bood plaats aan vijf personen en hun bagage, gebruik makend van een unieke twee/ drie stoelen configuratie.