28 juni 2005
Fiat Croma

Fiat Croma

Nieuwe Fiat Croma nu bij de dealer

28 juni 2005 | € 26.995,- voor de Fiat Croma 2.2 16v Active. Speciaal voor de zakelijke markt is er de Croma Business Connect met standaard onder andere Connect NAV / GSM-module en parkeersensoren.

De Croma wordt geleverd in één carrosserieversie en heeft forse afmetingen: 475 centimeter lang, 177 centimeter breed en 160 centimeter hoog. Zijn wielbasis meet 270 centimeter. Vooral die grote wielbasis en een ongeveer 10 centimeter hogere bouw dan in deze klasse gebruikelijk is, maakten het mogelijk een flinke cabine te creeren.

Fiat Croma

De bagageruimte is ruim bemeten. In standaard opstelling meet hij 500 liter en dat is naar behoefte uit te breiden tot een inhoud van 1.610 liter. In een aantal Croma uitvoeringen kan de rechter voorstoel voorover worden geklapt, zodat een laadlengte van maximaal 270 centimeter mogelijk wordt. Verder beschikt de Fiat Croma (standaard dan wel optioneel) over een modulair systeem voor de bagageruimte. Het systeem biedt de mogelijkheid een geheel vlakke laadvloer te creeren, terwijl meteen een verborgen bagagevak ontstaat waar bijvoorbeeld laptop of handtas onzichtbaar kunnen worden opgeborgen.

Naast de twee benzinemotoren (2.2 16V met 147 pk en 1.8 16V met 140 pk die in februari 2006 wordt verwacht), laat Fiat zien dat het Italiaanse concern op het gebied van dieselmotoren technologisch nog altijd springlevend is. Er is keuze uit drie MultiJet dieselmotoren: de 1.9 met 120 of 150 pk en een nieuwe 200 pk sterke 2.4 liter MultiJet 20-kleps dieselkrachtbron, die geleverd wordt in combinatie met de sequentieel bedienbare 6-versnellingsautomaat. 90% van zijn maximale koppel (van 400 Nm) is voorhanden tussen 1.750 en 3.500 tpm. Alle diesels worden standaard uitgerust met een partikelfilter in hun uitlaatsysteem. Het filter vangt ultrafijne deeltjes op en zet ze om in onschadelijke restproducten.

Fiat Croma

Er zijn vijf versnellingsbakken ontwikkeld om de sterke kanten van elke afzonderlijke krachtbron optimaal te kunnen benutten: de benzinemotoren worden standaard gecombineerd met een handgeschakelde 5-versnellingsbak; de 2.2 16V is als optie ook met een sequentieel schakelende 5-traps automaat leverbaar. Alle MultiJet diesels beschikken over een handgeschakelde zesbak, waarbij de 150 pk sterke 1.9 JTD ook kan worden besteld met de sequentieel schakelende 6-versnellingsautomaat. Op de 2.4 MultiJet 20V vijfcilinderversie is zo'n 6-traps automaat standaard; in verband met het hogere koppel is dit overigens een ander type transmissie.