24 juni 2005
 

Citroen C5 (2000 - 2008)

Citroen demonstreert C5 by wire

24 juni 2005 | Citroen presenteert een nieuw studiemodel: de C5 by Wire. De auto weerspiegelt volgens de makers twee doelstellingen van Citroen: het ontwikkelen van een visie op de toekomst van de automobiel en het voortdurend bedenken van nieuwe oplossingen om de ergonomie van het interieur te verbeteren.

De technologie by Wire, oorspronkelijk ontwikkeld in de luchtvaartindustrie, houdt in dat mechanische verbindingen tussen bedieningsorganen (bijvoorbeeld stuurwiel of pedalen) en subsystemen (bijvoorbeeld besturing en remmen) worden vervangen door elektronische verbindingen. Dit idee illustreert Citroen aan de hand van het interieur van de C5 by Wire. Alle bedieningselementen om te kunnen autorijden bevinden zich op het stuurwiel en de auto beschikt daardoor niet langer over pedalen. Het stuur is multifunctioneel.

De by Wire technologie, die al eerder op de conceptcars C-Crosser en C-Airdream werd gepresenteerd, wordt nu deels getest op de Citroen C5. Dit seriemodel is voorzien van een 3.0 liter V6 motor met 210 DIN-pk (152 kW), gekoppeld aan een automatische transmissie.

Citroen C5 (2000 - 2008)

Deze technologie biedt nieuwe mogelijkheden voor het ontwerpen van een auto-interieur, dankzij het ontbreken van mechanische componenten als pedalen en stuurkolom. De bestuurder vervult alle functies die voor het autorijden nodig zijn door zijn handen symetrisch op het stuur te leggen. De onder- en bovenrand van het stuurwiel zijn weggelaten.

De bestuurder gebruikt zijn rechter- of linkerduim voor het bedienen van de knoppen voor gas geven aan weerszijden van het stuurwiel. Twee knoppen zijn noodzakelijk om de bestuurder in staat te stellen tegelijk gas te geven en de verlichting (links) of de ruitenwissers, koplampsproeiers en claxon (rechts) te bedienen. De remmen worden bediend door trekkers aan beide uiteinden van het stuur. De bestuurder gebruikt de rechter- of linkerwijsvinger om ze te kunnen bedienen. De remkracht wordt intuitief bepaald.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!